måndag 28 mars 2016

Om sockerberoende i P4 Extra - iag kl 13.20

Idag kl 13.20 pratar jag med Lotta Bromé i P4 Extra om sockerberoende.
Påsken ligger precis bakom, och svenskarnas extrema godisätande ligger nog bakom varför man vill lyfta ämnet.

Jag har inte bloggat på väldigt länge på grund av olika livshändelser. 
Men för dig som hittat hit idag, kanske för att du känner igen dig i det jag beskriver, 
vill jag göra vad jag kan för att hjälpa vidare till självhjälp.

Här finns några länkar till tidigare inlägg, som kan vara värdefulla:
Snabb grundkurs för beroendepersoner och anhöriga
En sjukdom - flera utlopp. Ingen samhällsklass är förskonad (LÄS!)
Tre förhållningssätt till socker - vilket har du?
Konsten att inte alla till lags

Även om inläggen har några år på nacken och det händer saker hela tiden, visar de fortfarande en grundinställning och information som är en del av min bas.

För dig som vill komma i kontakt med tolvstegsprogram:
OA (Anonyma Överätare) hemsida här.
AA (Anonyma Alkoholister) hemsida här.
FAA (Anonyma Matmissbrukare) hemsida här.
NA (Anonyma Narkomaner) hemsida här.
Bästa boken att läsa för kunskap och verktyg:
Sockerbomben i din hjärna (Bitten Jonsson)
Besök också gärna Bittens webbsida för mer information. 

Intressanta dokumentärer för mer information och perspektiv:
The Perfect Human Diet (tillgänglig på AppleTV bland annat)
Fed Up (tillgänglig på Netflix)
Cowspiracy (tillgänglig på Netflix)

För egen del har jag planer på att ta upp bloggandet igen, mer information om det kommer framöver. 

Slutligen, jag vill skicka med en text från Jeremy Halpin:

The secret of change: The way we can evolve and go forward/change our life - is by identifying something we already HAVE, that we can LET GO. THAT will create change.
We are told we NEED something outside ourself, that we DON'T allready have to be happy, rich, fulfilled etc. But that's a state of poverty, a state of a child: "I don't have enough". "I need this, and this, and this to....".
It's not about what we don't have and won't get, but something we already have and can let go of. Change comes to people that can create emptiness. That experience is - discomfort. Not all people like that.
It's not control It's letting go of control.


Kärlek och ljus,
Gunilla 




Inga kommentarer: