torsdag 21 juni 2012

Snart långhelg

En av årets stora resdagar, både på vägar, spår och i luften. Polisen informerar om vett kring att köra bil och båt i relation till alkohol. Nyhetsmorgon belyser problemet med barn som utsätts för jobbiga upplevelser i samband med att föräldrarna eller andra vuxna kan hantera alkohol i deras närhet. Det här är vanligare än många tror och som med alla utlopp i beroendesjukdomen - de som drabbas upplever ofta tydlig skam. Känslan av att ingen annan förstår, eller har det så här. Eller att det är mitt eget ansvar att ta hand om eller mamma eller pappa, när hon eller han inte kan det själv. Medberoende. Men Olivia Trygg från stiftelsen Trygga Barnen, som själv vuxit upp med alkoholism i familjen, berättar om sina erfarenheter och får genom sitt arbete kontakt med många ungdomar och barn med liknande erfarenheter. Modigt Olivia.

%C3%84ven%20l%C3%A4tt%20berusade%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20kan%20skr%C3%A4mma%20barnen

Midsommar. Den stora sommarhögtiden. För egen del har jag svårt att greppa att halva året redan passerat. 2012 kommer sitta fast i mig ett tag framöver. Ser fram emot en helg med fina vänner, god mat och ledighet. Även om det är taskig tajming att jag ska befinna mig i den enda delen av landet som spås få regn...

Midsommarmaten är inget stort problem att överbrygga. Jag äter gärna gräddfil och gräslök, men skippar potatisen. Jag äter gärna grädden och jordgubbarna, men skippar glassen. Det blir grillat, och där fungerar det mesta. Jag är extra noga med att trygga mina måltider under den här typen av helger, eftersom jag vet att sug kan smyga sig på, på ett annat sätt än vanliga dagar. Men det viktigaste verktyget för mig är gemenskap och ärlighet. Jag behöver vara ärlig med min omgivning, de jag ska umgås med, och berätta om mina matavvikelser. Att bara hoppas på tur och att jag ska kunna äta allt som bjuds har testats förut och det blir alltid fel. Förberedd. Många gångar har jag med mig mat i reserv så att jag vet att jag inte står utan och "tvingas" äta något som inte är bra för mig. Gemenskapen med andra beroende genom kontakt på sms, mail, Facebook eller var det nu passar, är också väldigt viktig och betydelsefull. Här finns ett kollektivt stöd och support som är outstanding. För mig helt nödvändig. Ena tillfället är det jag som behöver stöttning, andra gången är det någon annan som behöver några väl valda ord, och ibland bara att bli lyssnad till. 

5 kommentarer:

Josefin Fhärm sa...

Hej Gunilla! Jag läste ut "Vitt begär" i veckan och den kommer att vara en trogen följeslagare på min nyligen påbörjade resa mot tillfrisknandet. Tusen och åter tusen tack till en fantastisk bok som ger oss andra hopp! Jag har via Bitten fått kontakt med coach som hjälper mig i Umeå, men jag saknar ett nätverk där jag kan ventilera med andra i samma situation när det känns tufft. OA är dessvärre inte stora i Umeå och jag tror att det skulle betyda så mycket att få lära känna någon personligen som brottas med samma problematik. Därför undrar jag om du har tips på något specifikt forum/facebooksida/blogg där jag kan finna människor att diskutera med? Jag har sökt men dessvärre inte hittat. Google är en bottenlös brunn... Jag bloggar själv och undrar också om det är ok att jag länkar till Dina sidor och ibland citerar Dig(självklart med källanvisning)? Det vore inte rätt att de som behöver missar att Du finns. Tack för att Du är en sådan inspiration!/ Varmaste hälsningar
Josefin
Ps. Fösta midsommaren utan glass igår. Vilken seger!

Gunilla Sahlin sa...

JOSEFIN - varmt tack för din kommentar och grattis till första midsommaren utan glass - seger är ordet!
du får absolut länka till min blogg, hur mycket du vill.
gällande bra sidor och forum så finns Bittens hemsida www.bittensaddiction.com, det finns en nystartad page på FB som heter www.facebook.com/BittensWay som är fullproppad med bra tips och andra sköna människor som lever i tillfrisknande.
Det finns telefonmöten inom OA som funkar för alla oavsett vart man bor - mer information här www.oasverige.org/moten.html
Annars rekommenderar jag NA - vad jag kan se finns 6 olika möten i Umeå (http://www.nasverige.org/index.php?option=com_bmlt&Itemid=1069)
Lycka till! kram Gunilla

Josefin Fhärm sa...

Tack för tipsen Gunilla! Jag ska genast kolla upp dem.

Jag måste för övrig få säga att din beskrivning av "Sug och Ångest" är klockren! Helt plötsligt blev det så lätt att identifera. Och tänker jag att Sug alltid har med sig sin bästis "Ångest" är det lite lite lättare att undika mysskvällarna med Sug. Man får ju ändå aldrig vara ifred med honom. Ångest kommer ju på köpet. Varenda gång...

Om du har lust får du gärna surfa in på min blogg. Jag är fortfarande i uppvaknadet och där skriver jag om min resa som den blir dag för dag:

http://metrobloggen.se/sockerbiiten/
Kram
Josefin

Gunilla Sahlin sa...

JOSEFIN - ja Sug och Ångest finns verkligen där, men ju mindre uppmärksamhet de får, desto mindre påverkan får de på oss. Det är häftigt. GILLAR din blogg och har bloggat om det =) Lycka till. Kram G

Josefin Fhärm sa...

Tack snälla Du för att Du skrev om min blogg! Tack vare dig kan jag börja bygga ett nätverk. Har för övrigt också startat en grupp på facebook för oss som vill ventilera med varandra. Nu vänder vindarna! =) Stor kram/Josefin