söndag 4 mars 2012

Återhämtning + The Guardian om sockerberoende hos barn

Tillbaka hemma efter fem brutal-intensiva dagar i Nyköping. Det har inte funnits en lugn stund att blogga på. Räddningen matmässigt under dessa dagar har stavats makrillskonserver, hasselnötter, babybell-ostar och massor med te. Men det har fungerat och jag är väldigt stolt över det.

I fredags skrev journalisten Tanya Gold på brittiska The Guardian en artikel om barn, sockerberoende och storlivsmedelsindustrin som går under benämningen "Big Food" i Storbritannien. Hennes tes är att sockerberoende gör både våra barn och livsmedelsindustrin feta.
"Smoking and alcohol dangers are known and regulated for. So why are the risks posed by junk food not taken seriously?"

Hon skriver bland annat om hur den globala sockerkonsumtionen tredubblats på 50 år och att sex av tio britter idag är överviktiga. Hon menar att det är dags att ta socker lika seriöst som tobak och alkohol. Jag säger - YOU GO GIRL! Jag har i flera uttalanden jämfört socker med alkohol och tobak, och möter alltid en viss förvåning och inte sällan skepsis kring den hållningen. Men hjärnans belöningscentrum påverkas på samma sätt, socker är ett stimulus precis som alkohol och tobak är.

Tanya beskriver också det tragikomiska i att livsmedelsindustrin som tjänar stora pengar på sockerprodukter, samtidigt ska försöka kommunicera hur nyttiga och hälsosamma deras produkter är. Och också det överlagt kallsinniga i att skapa figurer kopplade till produkterna så att barnen får en känslomässig relation till sockerprodukten, och på så sätt vill ha ännu mer.

Det här är bara början. Ögonen öppnas på fler och fler journalister världen över. Snart är det ett år sedan New York Magazine skrev "Sweet and Vicious" på sin framsida och dedikerade hela numret till att behandla socker och dess skadlighet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Babybel fungerar inte för mig. Det fungerar som en trigger - tar jag en sätter jag igång begäret efter fler. Och det mättar dåligt.

Mandlar däremot går bra - så länge de är orostade och osaltade. Jag är galet förtjust i rostade och saltade nötter och mandlar - men som sagt - TRIGGERVARNING! Hela påsen går åt...

Även om dessa mandlar och nötter är ofarliga (och kanske nyttiga) i sig själva så väcker de sockerdjävulen till liv.

Det är intressant hur olika vi sockerberoende fungerar.

Förresten står jag på väntelista på din bok på biblioteket. Det är bara sisådär nio personer före... så intresset är stort. ;-)

Anonym sa...

Men Gunilla, vad har vi sagt om "ett stimuli"?
Skratt och kram!

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - tack för värdefull input! Glad över biblioteket =)

ANONYM 2 - fixat =)

Agnetha sa...

hej!
Hittade din blogg häromdan och har beställt boken. jag sliter också med sockret. har haft ett år långt återfall nu och det var väldigt lärorikt. Gillar det du skriver om "räddningen" nu. för det där är det som jag tycker kan vara svårast: när det liksom kör ihop sig och det inte är så lätt att planera.
Ska läsa vidare. Tack för att du delar med dig. :-)

Fast jag har lite svårt att läsa på bloggen för filmklippet som ligger inlat gör att sidan inte riktigt fungerar, den hoppar och stör, men det går för jag är envis! ;9 Allt gott!

Agnetha sa...

hej!
Hittade din blogg häromdan och har beställt boken. jag sliter också med sockret. har haft ett år långt återfall nu och det var väldigt lärorikt. Gillar det du skriver om "räddningen" nu. för det där är det som jag tycker kan vara svårast: när det liksom kör ihop sig och det inte är så lätt att planera.
Ska läsa vidare. Tack för att du delar med dig. :-)

Fast jag har lite svårt att läsa på bloggen för filmklippet som ligger inlat gör att sidan inte riktigt fungerar, den hoppar och stör, men det går för jag är envis! ;9 Allt gott!

Gunilla Sahlin sa...

Hej Agnetha! Tack för feedback. Hoppas du känner dig som hemma här. G