söndag 12 februari 2012

Bokcirkel del II

Vi är inne i bokens första del som heter DISCIPLINE. Jag har nu läst kapitlen Problem-solving and time, Responsibility och Neuroses and character disorders.

Problem-Solving and time
Väldigt intressanta tankar om hu vi skjuter bort problem som "utanför min kontroll" som en ursäkt för att vi inte tar oss tid attt sätta oss in i problemet, så vi kan lösa det. Igen, författaren säger inget världsomvälvande nytt, men han sätter ord på beteenden och företeelser på ett sätt som gör att jag tänker från ett annat håll. Det är verkligen intressant.
Peck beskriver en situation "...Then I took the time to make myself comfortable. Once I was comfortable, I then took the time to look at the situation. At first all i saw was confusing (...) but gradually, in no hurry, I was able to focus (...) I know that I and anyone who is not mentally defective can solve any problem if we are willing to take the time. The issue is important, because many people simply do not take the time necessary to solve many of life's intellectual, social or spiritual problems.

Han kopplar ihop detta med uppskjuten belöning som vi pratade om i första delen av boken.
Han beskriver också hur vanligt det är att vi på fullaste allvar tror att problemet kommer att försvinna om vi väljer att ignorera det. Det stämmer aldrig. Problem försvinner inte av sig själv. Istället etsar de sig fast och blir en barriär mellan dig och din utveckling.

Responsibility
Den här delen är kort men träffsäker. Författaren beskriver några olika exempel på människor som på olika sätt vägrar ta ansvar för sin situation och skyller på allt och alla för att livet är så värdelöst som det är. Ingen insikt om att själv ta tag i sina problem, totalt oförmögen att se sin egen koppling till det elände som personen uppenbarligen upplever. I kommande kapitlet presenterar författaren mer kring vad det beror på.

Character disorders
Författaren beskriver människor som är "neurotics" och människor med "character disorders".
"The neurotic assumes too much responsibility; the person with a character disorder not enough. When neurotics are in conflict with the world they automatically assume that they are at fault. Then those with character disorders are in conflict with the world they automatically assume that the world are at fault."

"The speech of the neurotic is notable for such expressions as "I ought to" (jag borde), "I should" and "I shouldn't," indicating the inividual's self-image as an inferior man or woman, always falling short o the mark, always making the wrong choices. The speech of a person with a character disorder, however, relies heavily on "I can't", "I couldn't", "I have to", and "I had to", demonstrating a self-image of a being who has no power of choice, whose behavior is completely directed by external forces totally beyond his or her control."

Peck beskriver vidare vikten av att orka genomlysa sig själv. Självrannsaka sig själv löpande för att kontinuerligt fortsätta utvecklas. Den viljan finns inte inärvd i oss. Vi måste återkommande välja att utsätta oss för självransakan. Det innebär att välja bort sådant som vi direkt tycker är trevligare, eftersom det är med visst motstånd som vi belyser oss själva inåt. Igen - uppskjuten belöning. Att adressera ett problem nu, ger oss förhoppning om lösning - och belöning - senare.

Han skriver också tydligt kring föräldrars prägling av deras barn. Hur människor som är "neurotics" och människor med "character disorders" omedvetet för över beteenden till deras barn.

Avslutningsvis vill jag dela med av två lines som är tänkvärda:

1. Neurotics make themselves miserable, those with character disorders make everyone else miserable.

2. If your not part of the sollution, then you are part of the problem.


Vad tycker du som läst?

4 kommentarer:

Hana_Caena sa...

Läser och läser, det ger så mycket att läsa denna bok. och Du har hittat precis de delar som sammanfattar den.

Jag sitter och endera tanken går till hur jag vill uppfostra(älska) mitt barn(framtiden) och tillbaka hur min egen barndom varit. Om jag är neurotic eller character disorder.. har svårt att bestämma mig..

Men kursen hos Bitten har öppnat ögonen lite.

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - tack för dina rader. Det är verkligen en bra och tänkvärd bok. Så glad för din skull att du varit på kurs. Verkligen. En dag i taget. kram G

Anette sa...

Del 2

Att uppskjuta belöning
Det är det enda vettiga sätt att leva är att beta av det jobbiga först så har du det roligaste kvar.

"När jag läser så skjuter jag nog upp mycket- eller gör jag det egentligen. (Har påbörjat ett jobb med Bitten, där jag har fått svar på att mitt sätt att leva har drenerat mig på all energi.)
Så det kan vara så också- jag tar det i en bra ordning men jag orkar inte hela vägen fram. Intressant Kul att man kommer på saker om sig själv med hjälp av bokcirkeln.

Gunilla Sahlin sa...

ANETTE - heja dig!