tisdag 14 februari 2012

Alla hjärtans dag

14 februari - och rosorna tar slut tidigt. Alla hjärtans dag - en dag att fira våra älskade omkring oss. Eller en dag skapad av kommersiella skäl, för att få ännu en temadag att sälja blommor och godis? (andra tema dagar med till viss del andra varugrupper = Fettisdagen, Halloween och nutida Valborgsmässoafton till exempel).

På alla hjärtans dag säljs fler än 4 miljoner rosor i Sverige. Eftersom efterfrågan på rosor i världen är större än tillgången just denna dag, säljs det även många mörkröda tulpaner och nejlikor på Alla hjärtans dag.

Tips till tilltugg - ostbricka! Strunta i gelehallonen och den hjärtformade chokladen. Krama på nära och kära. Att ringa det där samtalet jag funderat på att ringa länge. Skicka det där smset. Påminna min omgivning om hur värdefulla de är för mig. Som vanligt - det ska inte behövas en särskild dag på året för den typen av kärleksbevis. Men det blir en bra påminnelse.

Till dig som tycker att den här dagen är full av kamp mot sockret - kontakta en vän som känner till din utmaning. Var ärlig mot dig själv och din omgivning. Ät inte något för någon annans skull. Sätt ditt eget välbefinnande i fokus.

Varmt välkommen att hänga här på bloggen idag. Vi stärker och supportar varandra.

Värme och sinnesro, och till de av oss som behöver - tillfrisknande.

4 kommentarer:

Anette sa...

Det känns lite tomt. Om jag inte kommit så här långt i mitt arbete som jag gjoer idag hade jag ätit godis idag och haft dagen som ursäkt. och så skulle jag varit med på ett steg arbetsmöte i dag. men jag kom aldrig fram, något knas i linjen. Har söta barn att krama. Det finns inget bättre än gosvänliga. Hade inte en tanke på att 14/2 var en dag som kunde leda till återfall.

Lisa sa...

Jag klarade det! Första alla hjärtans dag utan godis! SÅÅ stolt.

Gunilla Sahlin sa...

ANETTE - bra jobbat! härligt att ha goa barn att krama.

LISA - you go girl!

Hana_Caena sa...

Vi gjorde ingen stor grej, sambon lagade "vanlig" mat men hade köpt gräddfil och morötter.
Helt ok val enligt mig. Vi såg en actionfilm och mös under filten.
Det är en Dag som alla andra.

Skönt att slippa gå in i affären dock.