lördag 21 januari 2012

Vikt vikt vikt - Debatt missar målet

Jag har inte hunnit titta på torsdagens Debatt förrän nu, och märker att jag inte missat särskilt mycket. Jag uppskattar att ämnet tas upp, men blir påmind om hur ensidig debatten blir. Det handlar om vikt, vikt och vikt. Och övervikt, och fetma. Och lite mer vikt.

Men heder till Katrin Zytomierska som höll fanan högt och som gjort en fantastisk viktresa och landat på -35 kilo. You go girl. Heder till Andreas "Kostdoktorn" Eenfeldt som gjorde vad han kunde för att göra inlägg. (läs på hans blogg här.) Men ingen ens nämnde beroendeproblematiken. Synd.

Ni som sett (eller kollar på videon nedan) här kommer min respons på några av de direkta felaktigheter och andra kommentarer som kom från dietister, träningsgurus och andra deltagare:

"hjärnan behöver kolhydrater"
Fel. Hjärnan behöver energi. Kroppen spjälkar energi till glukos i hjärnan av fett om den inte får kolhydrater. Därför är det oerhört viktigt att öka fettintaget när jag minska kolhydratintaget. Kroppen kan inte spjälka protein på samma sätt.

"det är socialt avvikande att äta LCHF"
Fel. Studier visar att 25 % av Sveriges befolkning äter lågkolhydratinspirerat. Jag upplever inte alls mig själv som socialt avvikande av min kost. (som är anpassad LCHF ska tilläggas. Jag kan som sockerberoende inte äta allt som förordas av LCHF).

"det går inte att träna och äta lågkolhydratkost"
Fel. Kolla in Björn Ferry (OS-guld) och Jonas Colting.

"vanliga människor kan inte äta sån kost, lockelserna är för stora"
Fel - om personen i fråga samtidigt får hjälp för sitt eventuella beroende. Men rätt vid obehandlad beroendesjukdom. Det här kunde ha blivit programmets kärna, men ingen fanns att ta upp den frågan. Det fortsatte sedan i eftersnacket där ITRIMs grundare (?) pratade om avstegen som görs från kosten, som då blir blandade med väldigt mycket fett. En LCHF-person som fuskar utsätter sin kropp för stor fara, det är helt sant. Därför behöver många som hittar lättnat i LCHF, också behandling för sitt socker/matberoende, men vet inte om det.

Katrins bok blev citerad och andemeningen var "nu är du äcklig och tjock, men sen blir du lycklig och smal". Typ. Det kanske fungerar för en del, men det var inte så för mig. När jag hade tappat mina 20+ kilo var mitt huvud fortfarande fast i samma matfängelse. 90 % av min vakna tid gick åt till att inte äta kolhydrater. Min lycka infann sig inte förrän jag kom i behandling.

I slutet av eftersnacket kom så frågan om miljöaspekten upp. Och för min del så kan jag bara säga att jag tror att det är bättre för miljön att jag äter ekologisk och närproducerad mat, än sätter i mig alla kemiska, importerade, industriprodukter som jag gjorde tidigare.

Precis som Sverker Rakt På, missar Debatt den viktigaste poängen. Kolhydrater är ett beroendeframkallande stimuli som får mängder med effekter (övervikt, fetma, cancer, hjärt- kärlsjukdomar, diabetes etc). När ska vi sluta titta på symptomen och börja se orsaken?

Har du sett inslaget? Vad tycker du?

5 kommentarer:

soli sa...

Tack Gunilla!........för att du skrier om det som det handlar om, beroende. Jag såg debatt och jag tycker att det här kriget som pågår är så himlans jobbigt. Har snart själv varit fri från sockermat (som jag kallar det) i ett år (den 12 februari). Mår så mycket bättre. Ohc sockerberoende är en själslig, fysisk och andlig sjukdom så det går att tillfriskna ifrån. Jag vet ju det för jag är ett levande bevis. Kram till dig som är så modig att du vågar gå ut och tala om hur det är.Har själv en blogg om sockerberoende men vågar långt ifrån vara lika modig som du./Soli

Anonym sa...

Hej Gunilla!
Jag hör dig säga och jag ser dig skriva "ett stimuli" och det skär i mig... "Stimuli" är plural. Det heter "stimulus" i singular. Detta sagt av ren omtanke. Språket påverkar trovärdigheten så himla mycket. Det vet du och det märks att du är väldigt mån om hur du uttrycker dig. Det är därför jag skriver.
Kram till dig!

Gunilla Sahlin sa...

SOLI - tack för pepp. Och du har två fin-fina bloggar. kram tillbaks.

ANONYM - TACK! det är precis som du skriver väldigt viktigt för mig att uttrycka mig så korrekt som möjligt, hade ingen aning om detta. Ska genast ändra mig. Tack igen! kram

joss sa...

Hej! Du skriver att om man LCHF:ar och fuskar så utsätter man sin kropp för stor fara. Kan du utveckla det i ett inlägg? Vore intressant att veta mer.

Gunilla Sahlin sa...

JOSS - fixat =)