tisdag 24 januari 2012

Varför inkonsenvens är farligt

Att lägga om kosten och minska på konhydraterna och öka på fettet är vanligt och många gör det väldigt framgångsrikt. Men de som gör avsteg, och som är inkonsekventa i sin lågkolhydrat/högfettsdiet utsätter sina kroppar för hård prövning.

Forskning som publicerades under hösten visar att socker och fett i kombination är mer beroendeframkallande än heroin . För oss med beroendehjärnor är det att kliva rakt ner i mörkret igen. För de som inte har en utvecklad beroendehjärna är det att leka med elden, ordentligt. Fallet ner i beroende blir närmare och närmare ju fler avsteg som görs.

Kroppen behöver energi och den kan antingen gå på kolhydrater eller på fett. Protein fungerar inte särskilt bra som energikälla. Alltså får de som skär ner på kolhydraterna, men är fettskrämda nog att inte öka på fettmängden problem med att hålla sin nya diet. Huvudvärk, orkeslöshet, illamående och andra fysiska effekter är vanligt. Men det är antingen kolhydrater eller fett som gäller. Vi är många som landat i att fett är det bättre alternativet. För vi vet att det socker (kolhydrater är socker) som kroppen inte gör av med, lagras in i kroppen, bland annat genom det fettinlagrande hormonet insulin. Insulinnivån ökar i kroppen när vi äter kophydrater. Desto mer kolhydrater, desto mer insulin. Desto mer potentiell fettinlagring.

Och att blanda både kolhydrater och fett kan vara en grund till det metabola syndromet.

Så - konsekvensanalys innan avsteg, är en nyckel. Är det värt det?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gunilla!
Tack för du finns. Jag undrar om du inte kan komma och föreläsa i Linköping? Skulle bli evigt tacksam. Gör du föreläsningar?
Tror det är viktigt att kunskapen om detta beroende kommer ut till flera.

rebecca sa...

Hej undrar bara när jag läst ditt inlägg om det alltså är farligt att jag ger mina barn en lchf frukost sen äter de "vanlig" mat på förskolan och sen får de lchf middag för det mesta förutom några enstaka gånger? Mvh rebecca

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - om du fixar en föreläsning så kommer jag gärna! Jag föreläser, absolut. kontakta mig på gunilla@vittbegar.se om du är intresserad.

REBECCA - det viktiga är att inte äta högkolhydrat- och högfettkost samtidigt.

kram
G

Nelliesmamma sa...

Hej!

Jag ville bara berätta att jag mår SJUKT bra och att jag inte känt mej sugen på godis.... sen när???

Godis IDAG är popcorn i undantagsfall och min egen chokladpudding. (sjud vispgrädde, vispa ner mörk choklad, ställ i kylen)

Ååååh, jag kan inte tänka mej att stoppa godis i munnen!!

Jag minns hur hallon/lakritsskalle kunde få mej att åka hela vägen till stan (1.5 mil)för de var mycket godare på hemmakväll....Jag köpte såååå mycket godis och åt och åt och åt och åt och vilade sen åt jag lite till.

Det känns som ett annat LIV! Hur kunde jag komma loss?? Jag är bara nöjd och så lycklig att jag kommit ifrån sockerträsket!!

TACK, du är en del i det!

Gunilla Sahlin sa...

NELLIESMAMMA - you go girl! Glöm inte att verktygen är minst lika viktiga när det går bra, som när det är tufft. Du vill jobba förebyggande så du inte hamnar i skiten igen. Kronisk. Hejar på dig! kram G