tisdag 3 januari 2012

Sverkers stora strid

Sverker Olofsson är tillbaks i rutan och det med besked. Imorgon kommer första programmet i serien Sverkers Stora Strid. I tre avsnitt ska alkohol, mat/fetma/ohälsa och ekonomi utifrån konsumentperspektiv behandlas.

Första programmet med inriktning på alkohol visas imorgon onsdag kl 20.00 på SVT1. Nästa program om mat/festma/ohälsa kommer nästa onsdag och så vidare.

Det är bra och viktigt att ämnena tas upp - och jag hoppas på att redaktionen grävt tillräckligt djupt för att våga ta upp beroendefrågan både första och andra programmet - allra helst hur det hänger ihop i en sjukdom med flera utlopp (för de av oss som har den problematiken).

Ser med spänning fram emot Sverkers Stora Strid.

5 kommentarer:

Joline sa...

Tack för en bra blogg! Igår beklagade jag mig för min kille att det inte finns någon stödgrupp för mat/socker-beroende där jag bor och då sa han, varför startar du inte en då? Det har verkligen satt igång mitt huvud. Kanske borde jag det... jag vet inte i vilken form men kanske ska jag börja undersöka saken. Nu har jag några frågor till dig, tror du att det kan fungera att starta en sån grupp i en mellanstor stad, skulle folk våga gå dit? Besöker du stödgrupper och var i så fall?

Anonym sa...

Joline: Du kan vända dej till OA(annonyma överätare) där finns telefonmöten du kan gå på. Lycka till

Gunilla Sahlin sa...

JOLINE - tack för ditt inlägg. Precis som anonym säger så finns det telefonmöten genom OA och även FAA som du kan ringa in till vart du än är i världen. Mer info på respektive hemsida. Jag tror att det fungerar att starta tolvstegsgrupper överallt. Stad eller landsbyggd spelar ingen roll. Det viktiga är att det finns människor som vill träffas och tillfriskna tillsammans. Genom att du kommer i kontakt med ex OA, FAA eller NA så kan du få mer information och kanske besöka ett möte i en närliggande stad så du ser hur mötet fungerar. Det finns tydliga beskrivningar och ordningar på hur mötet genomförs. Alla möten är lika, oavsett vart i världen de genomförs. Det är en stor del av konceptet och framgången på individnivå. Jag går på tolvstegsmöten i Stockholm och ringer också in på telefonmöten. Lycka till!

Anonym sa...

Jag tittade på Sverkers stora strid 9/1 och Birgitta Ohlsson står och säger att man inte skall reglera människors liv. Vem i helvete är hon att snacka när det gäller tobaksskatt och alkoholskatt. Lär de skenheliga politikerna veta hut. De har inte vårt bästa för ögonen, bara återval, karriärstege och högre lön.

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - jepp, håller med. Läs kvällens inlägg för fler tankar från mig.