måndag 30 januari 2012

Stor intervju i Nya GI & Hälsa

Från och med idag kan du köpa Nya GI & Hälsa. Missa inte nya numret! Det som är nytt är Anna Bäsén är ny redaktör, att tidningen fått en lite annorlunda form och ett fokus på medicinsk yoga i varje nummer.

Jag finns med i en intervju som är skriven av Elin Gunnarsson och fototillfället var minst sagt intressant. En vaktmästare körde in en pallift med 80 kg socker på, sockerpaket från Dansukker... Under fotosessionen testades olika varianter med godis och socker - något som återkommer när det ska fotograferas. Jag förstår det fotogena i det - men min dagliga vandring med beroendesjukdomen nu för tiden handlar om 90 % hjärna och beteende och 10 % om mat och socker.

Glad över intervjun och bilderna, verkligen. Däremot stämmer inte bildtexten nere på sidan 17 inte stämmer - jag äter inte frukt. (eftersom det innehåller fruktos = socker = min drog).

Har du hittat hit genom tidningen? Varmt välkommen! På den här bloggen får du dagligen följa mig och andra beroendepersoner/intresserade av beroendesjukdomen.

Mitt primära utlopp är socker. Det finns flera utlopp, men det är en sjukdom. Alla är inte beroende, det finns tre olika förhållningssätt till stimuli. För oss som är beroendesjuka handlar detta inte ett dugg om karaktär. Det är en kronisk sjukdom som förvärras, även när jag inte är aktiv i sjukdomen. Vägen i tillfrisknande handlar om att använda rätt verktyg, framför allt att tillfriskna med hjälp av leva i ett tolvstegsprogram.

I oktober förra året släppte jag en bok som heter VITT BEGÄR - en personlig berättelse om sockerberoende. Du kan läsa en recension av boken skriven av Kostdoktorn Andreas Eenfeldt här.

Det går inte att övervinna sjukdomen, det handlar om att kapitulera inför den och med rätt hjälp leva en dag i taget i balans och tillfrisknande. Varmt välkommen att följa med.

1 kommentar:

Rebecka sa...

Tack för en bra blogg! Har precis hittat hit - sååååå glad för det. Jag känner igen mig i allt...