söndag 1 januari 2012

Nu börjar det

Gott Nytt 2012 alla underbara människor! Vädret har växlat från krispigt, klart och kallt till regnigt, blött och blåsigt. Det passar väldigt bra att vara inomhus i värmen och ha det lugnt och skönt.

Vi har precis ätit en sen lunch, omelette med färska räkor som inte åts upp inatt till hummer-vickningen efter tolvslaget inatt. Väldigt gott. Strax dags för Ivanhoe. Känner på mig att han för en gång skull kommer att välja Rebecka...

Imorgon börjar vardagen igen för de allra flesta. Jag ser fram emot detta nya år. En dag i taget. Jag kommer att vara på min vakt imorgon, eftersom käftsmällarna efter en abstinent storhelg alltid kommer. (I alla fall än så länge.) Jag vet att när jag passerar Coop när jag stigit av bussen, så kommer Röda Hund att påminna mig om det där som jag brukade handla där inne tidigare, när jag var utagerande med min beroendesjukdom.

Mina verktyg är att ta en dag i taget, gemenskap och ge mig själv makten att välja. Jag väljer att inte gå in på Coop när Röda Hund kallar. Jag går förbi. Jag väljer att vara planerad med mina måltider för att mininera beslutsutrymmet och där också utrymmet för egna godtyckliga val. Jag väljer att fortsätta tillfriskna, även imorgon.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gunilla
Jag har en fråga... Jag har varit utan socker/kolhydrater sedan Juli i år.Det har gått bra men nu känns det inte bra då jag har varit och är mycket ensam har bara min son att umgås med och julen har varit enormt tung. Har varit utan socker i alla fall. Men nu känner jag mig mycket deppad och ledsen och jag känner ett stort sug efter socker. Känner mig rastlös och iriterad. Kan socker suget komma så plötsligt då jag har varit utan det i så många månader? Vill även tacka dig för din blogg den ger en enorm tröst och stöd när det känns extra tungt för mig. Kram

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - tack för dina rader. Det kan absolut komma plötsligt. Och om du är beroendesjuk så räcker det inte med att hålla dig borta från socker för att ha ett drägligt liv. Du behöver jobba på ditt tillfrisknande. Är du med i någon tolvstegsgemenskap? Tipsar annars om NA, OA eller FAA. Varma hälsningar.

Anonym sa...

Jag har varit med i det från och till ska nog satsa mer att vara med på deras telefon möten.