fredag 6 januari 2012

Intensivkursen igång + nästa bokcirkel

Gårdagen var uppstart på nybörjarintensivkursen för sockerberoende personer, som genomförs på VALET i Göteborg, under ledning av Bitten Jonsson. Det är en härlig grupp med sköna individer och gårdagen var, som första dagen är, väldigt mycket information och intryck för deltagarna.

För min del är det oerhört nyttigt att få en repetition av det jag fick med mig för ett och ett halvt år sedan, när jag gick kursen för första gången. Jag är fascinerad över vår hjärnas biokemi och hur allt hänger ihop. Att få konkret och underbyggd fakta om beroendesjukdomen hjälper mig att fortsätta tillfriskna.

En highlight som var värdefull var påminnelsen om att sjukdomen är primär. Den är alltså inte på grund av något annat (exempelvis depression, stress eller liknande). Det var också värdefullt för många att få information om att sjukdomen är recidivierade, vilket betyder att den går i skov. Även när jag är abstinent (alltså håller min "nykterhet") går sjukdomen i skov, det har ingenting att göra med hur jag "skött mig". En fungerande verktygslåda att använda när skoven kommer är nyckeln.

Idag ska vi prata en del om återfallsprevention vilket alltid är högintressant och superspännande.

Sista kapitlet i bokcirkeln med "Jaget och Missbrukaren" kommer inom kort - och jag vill passa på att berätta att nästa cirkel kommer att ägnas "Den smala vägen" eller "The road less traveled" av M. Scott Peck. Passa på att köp den svenska eller engelska versionen, exempelvis på Adlibris.

Den kommer att påbörjas inom en eller ett par veckor.

Ha en underbar fredag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Gunilla för din fantastiska bok! Jag har läst den ännu en gång och fått ytterligare insikter kring mitt eget beroende. Det var väldigt roligt att få hälsa på dig på mötet i Göteborg igår.
/Eva

Gunilla Sahlin sa...

EVA - tack för pepp! Så glad över att få träffa dig igår. Kram