lördag 21 januari 2012

ICAkuriren och Hälsa

I veckans nummer av Icakuriren (nr 3) finns en lång intervju med mig, och så även i februarinumret av magasinet Hälsa (där fotograferingen gick ut på att ligga ner på ett golv omgiven av skumsockerbitar...=) som redan nu finns i hyllorna. Ingen av tidningarna publicerar intervjuer på nätversionerna dessvärre.

Om du hittat hit genom någon av tidningarna - varmt välkommen! På den här bloggen får du dagligen följa mig och andra beroendepersoner/intresserade av beroendesjukdomen.

Mitt primära utlopp är socker. Det finns flera utlopp, men det är en sjukdom. Alla är inte beroende, det finns tre olika förhållningssätt till stimuli. För oss som är beroendesjuka handlar detta inte ett dugg om karaktär. Det är en kronisk sjukdom som förvärras, även när jag inte är aktiv i sjukdomen. Vägen i tillfrisknande handlar om att använda rätt verktyg, framför allt att tillfriskna med hjälp av leva i ett tolvstegsprogram.

I oktober förra året släppte jag en bok som heter VITT BEGÄR - en personlig berättelse om sockerberoende. Du kan läsa en recension av boken skriven av Kostdoktorn Andreas Eenfeldt här.

Det går inte att övervinna sjukdomen, det handlar om att kapitulera inför den och med rätt hjälp leva en dag i taget i balans och tillfrisknande. Varmt välkommen att följa med.

5 kommentarer:

Liselotte sa...

Hej! Jag hittade hit via Ica Kuriren - såå glad över det! Nu ska jag läsa bakåt i bloggen.

Gunilla Sahlin sa...

Härligt!

Malin sa...

Hej Gunilla!

Jag läste din bok "vitt begär" och måste nu bara få tacka för att du skrev den. Tack, du anar inte hur mycket den betyder för mig!!! Nu ser jag äntligen en gnutta hopp. Jag är nämligen sockerberoende och har ett bagage av ätstörningar, matmissbruk, ångest, skam och orden "aldrig mer". Sedan jag läste din bok har jag insett att jag har en sjukdom och jag har berättat allt för min sambo, pratat med Bitten och tagit kontakt med Valet för att gå på behandling där i slutet av denna vecka. Jag är verkligen imponerad & inspirerad av dig!
Tack än en gång!
Många Kramar,
Malin.

Malin sa...

Hej Gunilla!

Jag läste din bok "vitt begär" och måste nu bara få tacka för att du skrev den. Tack, du anar inte hur mycket den betyder för mig!!! Nu ser jag äntligen en gnutta hopp. Jag är nämligen sockerberoende och har ett bagage av ätstörningar, matmissbruk, ångest, skam och orden "aldrig mer". Sedan jag läste din bok har jag insett att jag har en sjukdom och jag har berättat allt för min sambo, pratat med Bitten och tagit kontakt med Valet för att gå på behandling där i slutet av denna vecka. Jag är verkligen imponerad & inspirerad av dig!
Tack än en gång!
Många Kramar,
Malin.

Gunilla Sunnros sa...

Hej Malin!
Tack för din kommentar, vad glad jag blir över att höra att du börjat få verktyg för tillfrisknande. Kursen i helgen kommer att vara en viktig del i det. Hälsa Göteborg =)
Kram
G