torsdag 5 januari 2012

En värdefull långhelg

Fyra dagar går fort. Det har varit väldigt trevligt på VALET i Göteborg och jag har fått träffa underbara människor. Jag har fått en värdefull repetition av intensivkursen med det omfattande materialet och påminnelse om nyanser i kunskapen som jag glömt på ett och ett halvt år.

Att dela gemenskapen med människor som har samma sjukdom, att få höra dem berätta, och själv få dela, är ett viktigt element i tillfrisknandet. Jag känner att flera processer satts igång och andra pågående processer har fått ny impuls.

Påminnelsen om att sjukdomen är recidivierande - alltså att den går i skov, oavsett om du är i tillfrisknande eller inte är viktig. Samma sak med att sjukdomen är progredierande - alltså att den fortsätter utvecklas och förvärras även när jag är abstinent/i tillfrisknande.

Det blir också så tydligt när vi går igenom människans biokemi och vilka faktorer som avgör - att beroendesjukdomen är en och utloppen flera. Samma saker händer i hjärnan. Frisättningen av signalsubstanser påverkas på samma sätt i en spelberoendesjuk hjärna som i en heroinisthjärna. Processberoenden är alltså också kemiska beroenden på samma sätt som substansberoenden.

Vi var på ett tolvstegsmöte i torsdagskväll. Glad över att flera i gruppen som aldrig gått på ett fick möjligheten att dela den gemenskapen. Det är för mig en väldigt viktig friskfaktor. Och att regelbundet gå på tolvstegsmöten en del av mitt tillfrisknande.

Glad över att äntligen få träffa den underbara personalen på VALET; Monica, Marie, Marielle, Susanne, Renée och Fredrik med flera. Ser fram emot att träffas fler gånger.

Stort tack till alla er som var deltagare på kursen. Jag har lärt mig massor av er.

5 kommentarer:

My sa...

Skoj att du är tillbaka och haft det bra! :)

Vägen ur ett kokainmissbruk sa...

Tack Gunilla, verkligen intressant läsning.
Hej,
Sophie

Gunilla Sahlin sa...

tack för pepp! kram G

Anonym sa...

hej!

vad menar du med att sjukdomen utvecklas och förvärras?? Jag har varit "ren" i 2mån nu och tycker då det inte förvärras utan förbättras?
hmmm

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - det betyder att även när du är "nykter" så utvecklas sjukdomen. Nästa gång du trillar dig är hålet djupare, tillfrisknandet svårare. Läs mer här. http://vittbegar.blogspot.com/2010/12/beroende-en-progredierande-sjukdom.html Grattis till 2 månaders abstinens! Ditt mående förbättras definitivt, så länge du är abstinent. lycka till.