onsdag 18 januari 2012

Bra start på dagen

Frukost är verkligen en väldigt viktig måltid för mig. Har bott på Scandic Malmen två nätter i rad och älskar deras frukostbuffé. Äggröra och bacon, prinskorv, tomat, keso, gurka. Alltid väldigt fräscha produkter och en trevlig behaglig upplevelse.

Tidigare, när jag var aktiv i mitt sockerberoende, bestod frukosten oftast av det som återstod av gårdagskvällens stora godispåse och möjligen rostad formfranska med smör, ost och marmelad på. Mängder med juice. Sockerkicken startades på morgonen och pågick sedan under hela dagen med olika påfyllnadsmoment så fort jag passerade en kiosk, café eller matbutik. Alltid något i väskan. Nästan konstant något sött i munnen.

Idag vet jag att jag kan förebygga en stor del av suget efter socker genom att äta en genomtänkt frukost. Jag står mig på den fram till lunch och behöver inte fundera på mellanmål. Det är väldigt skönt att kunna släppa det tankefängelset. En måltid i taget. När frukosten är färdigäten släpper jag matfokuset till det är dags för lunch. Efter lunch släpper jag mattankarna till det är dags för middag. Tre måltider om dagen är för mig en perfekt uppdelning.

Vad äter du till frukost?

3 kommentarer:

Therese sa...

Jag gillar också ägg till frukost. Löskokt. Och så lite ekologisk salami och kalkonskinka. Lite paprika.

Sophie sa...

Instämmer i det viktiga med bra frukost, det är så lätt att få in hjärnan på rätt spår för resterande måltider när man startar med en sund frukost.

Det är så överumplande och härligt att läsa ordval som 'aktiv' etc från en person med socker-beroende.
Termer som vi beroende inom na/aa har använt sedan länge men ingen annan 'normal' person slängt sig med.

Nu när vi vet att får sjukdom är densammma, alltså sockerberoende/drogberoende/relationsberoende; hur gör vi för att få barn/ungdomar att lära sig om detta så att de kan göra medvetna val?

All the best, Sophie

Gunilla Sahlin sa...

THERESE - tack för tips!

SOPHIE - tack för pepp! Håller med om att barn och unga behöver få med sig detta tidigt, tidigt. Hoppas på att olika initiativ på området snart ska vara utbredda.