onsdag 21 december 2011

Ut ur skuggan, in i ljuset

Att påbörja vandringen tillfrisknande är den viktigaste resan jag varit med om. Steg för steg kommer nya erfarenheter, bekantskaper, insikter och värdefull kunskap. Att isolera sockerberoende till att enbart handla om mat är att säga som att säga att man fullservat bilen när man tankat. Visst, utan bränsle inte särskilt mycket aktivitet. Men maskineriet i en bil behöver så mycket mer än drivmedel för att fungera, på samma sätt som min hjärna och kropp behöver mer än föra för att fungera som den ska.

Beroendesjukdomen är somatopsykisk. Ett fysiskt tillstånd som kan få psykiska uttryck. Den är inte psykosomatisk - ett psykiskt tillstånd som kan få fysiska uttryck. Det är viktigt att komma ihåg. Jag är inte socker beroende på grund av en extra utmanande uppväxt, eller för att jag tröstat mig genom åren. Jag är sockerberoende eftersom min hjärna har en biokemisk obalans som sätter belöningscentrum ur spel. Det kan bero på känsliga gener och/eller stor exponering av stimuli under barndomen.

Den allmänna kännedomen om beroendesjukdomen är begränsad. De flesta vet om att alkoholism fungerar och att det går att bli beroende av narkotika och tunga mediciner. Det finns idag diagnoser och behandling att tillgå. Det är inte lika känt att spelmissbruk och sockerberoende är två ytterligare exempel på samma sjukdom - som också behöver en diagnos och professionell behandling.

Hur kommer vi till rätta med det? Vi behöver prata om det. Sjukvårds-Sverige behöver börja ta den fyrtioåriga forskning som finns på allvar och utveckla sitt synsätt. Vi som är beroendesjuka behöver prata om vår sjukdom, stå för vår sjukdom. Det finns ingen skam i att vara beroendesjuk, eftersom det inte har med prestation att göra. Det är inte synd om mig, jag råkar bara ha ett kroniskt tillstånd som jag behöver ta hänsyn till. Det är det många som har, på olika sätt.

Steve Jobs sa - Focus on the good stuff. Det är ett ledord för mig. Jag må ha ett avvikande förhållningssätt ibland, när jag avstår från bröd och frukt. Men tillfrisknandet från min beroendesjukdom har fått mig att blomstra på en del områden och jag har aldrig mått så bra som jag gör nu. Det finns så mycket positivt att lägga energi på, att utveckla.

Ikväll kl 23.00 är jag med i Kvällsöppet på TV4. Vi ska prata om sockerskatt och om sockerberoende. Vi får se hur mycket tid som ges och vart diskussionen landar. Det ska bli intressant att medverka. Varje steg mot en bredare uppmärksamhet kring sockerberoende är viktigt. Om du tittar, skriv gärna en kommentar här efteråt.

6 kommentarer:

Smith sa...

Äsch! Jag slog in julklappar och missade Kvällsöppet:-( Berätta gärna vad som hände!

Anonym sa...

Jämföra socker med cigaretter.... du spar inte på krutet minsann. Du kanske ska ta lärdom av Annika D och hennes mediagrodor nästa gång du funderar på att jämföra saker.

Angående dina antaganden kring vad vi har ätit under historien så är det just antaganden. Det finns ingen konsensus om vad den "ursprungliga kosten" har varit. Tittar man på naturfolk idag så varierar kosten beroende på boendeplats. Inte heller kan man dra slutsatsen att den kost vi utvecklats på är den optimala. Det enda vi kan säga är att den inte är direkt skadlig eftersom vi trots allt överlevt på den.

Som avslutning vill jag bara säga att jag håller med om att de flesta skulle må bra av att minska på sitt intag av raffinerat socker. Dock ställer jag mig frågande till huruvida sockerberoende är en erkänd sjukdom.

Gunilla Sahlin sa...

SMITH - det kommer snart en länk till TV4 Play, så snart de lagt upp programmet.

ANONYM - tack för ditt inlägg. Jämförelsen cigaretter och socker är inte mitt påfund. För belöningscentrum är socker, tobak och alkohol liknande stimuli. Under hösten kom forskning som visar att kombinationen av socker och fett kan vara mer beroendeframkallande än heroin, vilket också framkom under gårdagens debatt. (Läs mer: http://vittbegar.blogspot.com/2011/10/sockerberoende-i-fokus.html)

Gällande vad vi ätit under människans historia, så finns historiska dokument och forskning även på det området. Jag tipsar om Andreas Eenfeldts bok "MATREVOLUTIONEN" och hans blogg www.kostdoktorn.se, för mer information i ämnet.

Gällande huruvida sockerberoende är en sjukdom eller inte, så tycker jag själv att det är intressant att tänka på att tobak i sitt ursprung till och med ansågs ha hälsofrämjande egenskaper, och när jag själv började röka som elvaåring fanns ingen åldersgräns. Det är inte heller många decennier sedan alkoholism inte accepterades som sjukdom utan sågs som dålig karaktär. Idag vet man mer, och samma utveckling kommer att ske på sockerberoendeområdet, det är jag övertygad om.

Dessi sa...

Det här är så intressant! Jag skrev ett inlägg om ämnet igår. Att psykisk ohälsa är en effekt av missbruk och inte tvärtom. Och så tipsar du mig om det här inlägget och förstår att jag är inne på rätt spår!

Det är bra att din blogg finns! :)

Dessi sa...

Förresten, hur är det med oss som har ett skadligt bruk? Jag äter t.ex. socker när jag är stressad, eller kan hålla mig undan sockret och äta det ibland. Det går dock nästan alltid över styr och jag mår dåligt.

Jag förstår att jag har ett känsligt belöningssystem, men jag äter bara socker när jag på något sätt mår dåligt.

Jag har svårt att förklara hur det inte skulle hänga ihop med "tröstätande"..

Gunilla Sahlin sa...

DESSI - tack för pepp. Skadligt bruk är ett förstadium till beroende om det inte behandlas. Om du mår dåligt för att du äter eller äter för att du mår dåligt. Inte alltid helt enkelt att hålla isär hur det upplevs. Tips är att läsa Bitten Jonssons Sockerbomben och göra självtestet där.