tisdag 20 december 2011

Tankar om Monica Karlsteins artikel i Aftonbladet

Igår skrev Monica Karlstein en helsida om LCHF, med vinkeln "-farlig sekt eller en superdiet?" (bara för plusmedlemmar).

Det fria ordet är en grundläggande rättighet, och det är viktigt. Men jag undrar hur rubrik/ämnessättaren tänkte när helsidan hamnade under "Aftonbladet VET MER". Det Monica ger uttryck för är ju resonemang, funderingar, tolkningar och ryckta hänvisningar till händelser och talespersoner från diverse håll. Hon skriver exempelvis att Annica Dahlkvist blivit anmäld till Socialstyrelsen, men nämner inte att Annica senare blivit friad. Monica skriver om aggressiva uttalanden i bloggosfären men inte att de senare tagits tillbaka med ursäkter. Att konklusionen blir ett boktips om sekter är svårt att veta om det är menat som ett skämt eller fullt allvar.

Jag får ofta frågan om jag äter enligt LCHF, och mitt svar är att jag äter LCHF-inspirerat, men som sockerberoende måste jag anpassa min kost efter mina förutsättningar. Jag kan inte äta allt som finns i LCHF-böcker, jag äter exempelvis varken frukt eller mörk choklad.

Begreppet LCHF har för en del fått en negativ klang och det är synd. Förvirringen kring vad som "ingår" och vilka som "företräder" kosthållningen är stor, och det kopplas en mängd märkliga känslomässiga attribut till något som egentligen bara handlar om sunt förnuft.
- mänsklighetens historia (oavsett evolutions-/skapelseuppfattning) innehåller längre perioder av exponering till fett och protein än processad industrimat full med kolhydrater. (läs: tiden vi var jägare, och fick i oss honung några få gånger per år när det var säsong, och i övrigt levde på kött och fisk.)
- insulin är ett fettinlagrande hormon. När kroppen får överskott av kolhydrater tillverkar kroppen insulin för att ta hand om det. För mycket kolhydrater = mycket insulin = fettinlagring. Mindre/inga kolhydrater = minimalt med insulin = ingen fettinlagring.
- närodlade, ekologiska produkter torde vara bättre för våra kroppar än besprutade, modifierade, kemikaliestinna produkter från andra sidan jordklotet.

Att jag väljer att skippa kolhydraterna (så när som ovanjordgrönsaker, vissa mejeriprodukter och bär ibland) beror inte på ett behov av tillhörighet i en grupp. Det beror inte på en manipulativ ledare som narcissistiskt fått mig att ge upp mig själv och ställa mig till en grupp övertygade hängivna. Jag känner inte alls igen mig i Monicas resonemang. Jag väljer att skippa kolhydrater eftersom de är en drog för mitt belöningscentrum. För min beroendehjärna som triggar på allt som den uppfattar som sött. Det är handlar om ren överlevnad.

Det är ingen diet - det är en livsstil. Och det är främmande för mig att tänka på det som en "extrem diet" eller "superdiet". Det känn fullt naturligt i det historiska perspektivet att undvika processad industrimat full med kemikalier, eftersom min kropp inte är utvecklad/skapad för att hantera tillsatser och raffinerat socker. Det känns helt självklart att undvika övriga "naturliga" kolhydrater, eftersom min hjärna inte klarar av dem.

Jag ser fram emot att medverka i diskussionen i Kvällsöppet på TV4 imorgon kl 23.00, då vi får anledning att återkomma i frågan.

9 kommentarer:

Pernilla sa...

Väl talat Gugge!
Jag äter numera oxå LCHF-inspirerat för det får mig att äta bättre mat gjord på riktiga/naturliga produkter. Trots att jag är småbarnsmamma med allt vad det innebär känner jag mig piggare, gladare och starkare än innan. Så det som från början var en diet för att bli av med väldigt många extra grav.kilon har mer och mer blivit en livsstil.
Väldigt praktiskt oxå att äta tre mål (och stå sig så bra på det)sparar mkt tid =)

Magdalena sa...

För oss med sockerberoende är det ju LHF el hardcore GI som gäller, inget snack om saken... De flesta som dock äter/provar LCHF och som inte har beroendesjukdom eller har nån form av tarmkänslighet gör det nog i syfte att gå ner i vikt och att hela tiden känna sig mätt vilket man gör på en stor andel fett i kosten. Jag ser detta i mitt jobb varje dag - hur folk "testar" som en modefluga, utan att vara pålästa, utan tålamod, går upp i vikt istället etc. Det är kanske det som ger LCHF ett dåligt rykte? Men tänk vilken trendomsvängning det blev inom dietvärlden sedan LCHF kom! Det är ju jättebra att man ifrågasätter. Tvärr är det inte många som vet att många studier som stödjer LCHF är betalda av köttindrustrin... Så vi är mer styrda än vad vi vet. Så se till att äta det du mår bra av och som inte belastar klimatet för mkt!

Smith sa...

Huvudet på spiken Gunilla! Kör hårt imorgon kväll:-)

Magdalena sa...

Usch, det blev ett trist inlägg från min sida... kan missupffattas, vad jag vill säga är bra skrivet Gunilla och det där med livsstil - det är så det ska vara med kosthållning. Långsiktigt!
KRAM

Gunilla Sahlin sa...

P - tackar! Kul att du hänger här ibland =) Härligt att höra att LCHF funkar för dig, verkligen!
MAGDALENA - intressanta tankar. Gällande köttindustrin och belastningen av miljön kan jag bara säga med säkerhet att jag belastar betydligt mindre sedan jag lade om kosten. Jag äter mer närproducerat och mindre inporterad industrisörja.
SMITH - tack!
MAGDA igen - no worries!

kramar till er alla tre.

Malin sa...

Hej!
Jag har ett litet dilemma här..
Jag eftersträvar att vara vegan och är samtidigt sockermissbrukare eller sockerberoende, jag har testat lchf ett tag, men det funkade inte alls för mig, jag fick frosseriattacker och gick upp en hel del i vikt. Jag är dessutom typ-2 diabetiker. Vad skulle du, Gunilla, råda mig att äta, baserat på veganmat alltså? Jag har också varit på en tvåveckors intensivutbildning hos BJC under 2005, men klarade inte att hålla mig abstinent efter det.. Tacksam för svar =)

Gunilla Sahlin sa...

MALIN - tack för ditt inlägg. Det är ett vanligt misstag när man testar LCHF de första gångerna att minska kraftigt eller helt utesluta kolhydrater, men inte addera fett. Vi är fortfarande fettskrämda i grund och botten, många av oss. Men kroppen behöver bränsle för att fungera och det är antingen kolhydrater (som du uppenbarligen inte tål eftersom du skriver att du är sockerberoende/missbrukare) eller fett. Kanske adderade du inte tillräckligt mycket fett. Att du gick upp i vikt känns märkligt - skulle behöva se hur du åt under perioden för att kunna ge respons på det. Jag har själv ingen erfarenhet av LCHF-veganmat, men tipsar om att kontakta Marielle på VALET i Göteborg. Hon är kostrådgivare med inriktning på sockerberoende personer och om hon inte själv kan hjälpa dig, så kan hon säkert hänvisa dig till någon som kan. marielle@valet.se. Hälsa från mig. Lycka till! Kram G

Malin sa...

Hej Gunilla!
Tack så jättemycket för tipset, jag ska genast höra av mig till henne! =)
Jag åt nog inte helt bra heller tror jag, iom att jag dessutom är överätare så triggas jag rätt rejält även av fett, så då blev det rätt svårt för mig att köra lchf.. men jag åt dessutom för mycket kolhydrater tror jag, åt mycket finncrisps med massa bregott på och drack kaffe/te med massa grädde, eftersom jag då var vegetarian. Jag tror att en vegandiet som är anpassad för sockermissbrukare/överätare skulle funka, har ju svårt att avstå från sötsaker och onyttigheter fastän jag borde.. =/ Jag ska som sagt höra av mig till Marielle, och tack än en gång för ditt svar! Du är mycket stark! =) Kram

Gunilla Sahlin sa...

MALIN - håller tummarna! kram G