torsdag 22 december 2011

Stor respons efter gårdagens Kvällsöppet

TV4 Kvällsöppet handlade igår om sockerskatt, sockerberoende i ena debatten och om sociala medier i den andra. Programmet finns inte på TV4 Play än, men jag lägger upp en länk så snart det finns.

Med i debatten om socker fanns förutom jag själv Stephan Rössner, professor i hälsoinriktad beteendeforskning, André Persson, författare till boken ”Godis åt folket”, Christina Fleetwood, ordförande Överviktigas Riksförbund, Lena Mellin, Aftonbladet, D-Flex personlig tränare och mathistorikern Edward Blom.

Sockerskatt eller inte debatterades flitigt och det var intressant att fokus mest verkar vara övervikt, när det kommer till varför en sockerskatt är bra. Det kändes viktigt och värdefullt att få säga att sockerberoende inte tar hänsyn till vikt, att smala och magra personer också kan vara sockerberoende. Stephan Rössner försökte säga att beroendet som jag beskrev är en "extrem ytterlighet" vilket jag avbröt honom på, eftersom det inte är sant.

Det pratades också om att lågutbildade skulle ha större nytta av bättre information kring mat, eftersom de tenderar att äta sämre än högutbildade. Jag hade inte hört det tidigare, och det kändes viktigt att kommunicera att beroendesjukdomen inte tar hänsyn till klass eller kön.

Jag är glad över att jag han med att berätta om att beroendesjukdomen är en och utloppen flera. Att vi behöver en diagnos och professionell behandling. Att vi behöver varningstexter på sockerprodukter precis som vi har på stimulin som tobak och alkohol. Hjärnan känner ingen skillnad. Att det finns tre olika förhållningssätt till stimuli.

Responsen efter programmet har varit massiv. Precis som tiden nu efter boksläppet så är det många som hör av sig och tackar för att jag berättar. Att de trott att de är ensamma, att ingen kan förstå dem. Men du är inte ensam, och du behöver inte bära din sjukdom ensam. Vi är många som gjort och gör samma resa, varje dag.

Imorgon börjar Blogg-Jouren inför årets julhelg. ett verktyg för gemenskap och att dela erfarenheter med varandra. Tips, stöd, pepp, och support. En dag i taget, eller när så behövs, en timme i taget.

Önskar oss alla en torsdag i sinnesro, och för de av oss som behöver - i tillfrisknande.

5 kommentarer:

dufva sa...

Du skötte dig riktigt bra igår

Kul att se att du inte hade nån respekt för Rössners svamlande :-)

Smith sa...

Låter som en bra insats Gunilla! Jag ska kolla in TV4 play så fort som möjligt!

Slottets lilla värld sa...

Jag kollade fram till första reklamen, sen var jag tvungen gå och lägga mig! Men ska se på Play bara det dyker upp och jag får tillfälle! Av det jag hann se var du bra!
Några fåniga kommentarer i nedre delen av rutan från såna där häschtäggare (#) gjorde mig upprörd!
Tack för att du för vår talan!

Anonym sa...

Fantastisk bra insats av dig! Men jag tyckte de andra också gjorde det bra och jag tycker verkligen ingen av dem som yttrade sig lite mer behöver kritiseras - tvärtemot. Det blev en bra och intressant dialog, något som krävs för att komma vidare. Det är genom att dela med sig av sin kunskap och lyssna på andras som vi lär!

Gunilla Sahlin sa...

Tack allihop! Kram G