fredag 23 december 2011

Bloggjouren startar

Dan före dan. Imorgon är det Julafton och det är nog full rulle för de flesta just nu. Själv blev jag överraskad över att se intervjun med mig och Charlotte på Malou Efter Tio idag kl 10, en repris från intervjun som gjordes för en månad sedan. Jag antar att ämnet socker anses högintressant av TV4s redaktörer, så här dagen före, och det är jag glad för.
Så om du är här besökare här på bloggen för första gången - varmt välkommen. Jag försökte nå TV4 under förmiddagen för att de skulle lägga ut information på hemsidan om att chatten som basunerades ut, inte skulle bli av, eftersom det var repris. Jag hoppas att det framgick. Har du frågor, är du varmt välkommen att ställa dem här. Vi är många som kan svara, med erfarenhet av beroende och tillfrisknande från våra egna liv.

Och Bloggjouren - som här med är öppen för årets julhelg - är till för oss alla. Som extra stöd och support under dessa dagar, då exponeringen för våra droger (oavsett om det är socker, alkohol, mat, spel, etc) är större och mer centrala.

Inläggen blir något tätare än normalt, och det är du som läsare som styr. Vi hjälps åt med tips och tankar, lösningar och stöd.

Så varmt välkommen. Jag ser fram emot en abstinent jul i fortsatt tillfrisknande, och sinnesro, tillsammans med dig.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hur är det tänkt att detta skall fungera?

Anonym sa...

Griljerat skinkan och gjort gröt tills i morgon....luktade sååå gott!!!Serverade skinkmacka till familjen....VILL OXÅ HA!!!Mycket omkring mej nu som jag inte kan hantera både folk och mat:(((Ge mej styrka att klara morgondagen!!!!

Mia sa...

Tack Gunilla precis vad jag behöver jag är jätte rädd, har stark ångets och vill helst tyvärr att jaulen ska vara slut. jag har lite svårt att njuta just nu. och så ligger det i skåpet två askar med praliner visserligen mörk choklad köpta av mig :( Måste klara att avstå. HJÄLP!

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM 1 - bloggen är mer aktiv än vanligt, fler inlägg per dag, och alla är med och bidrar. När någon har en tuff stund, finns vi andra här och stöttar, och tvärt om.

ANONYM 2 - har du förberett mat till dig också, som du kan äta? Vet dina nära om att du har problem med kolhydrater? Det är ett första viktigt steg. Att medvetandegöra andra, så de kan vara ett stöd till dig. En timme i taget.

MIA - har du människor i din omgivning som vet hur du känner? Finns det mat hemma som är bra för dig och som du kan äta under julen? Tänk på friskfaktorer, att sysselsätta dig med aktiviteter som du tycker om, som hjälp mot allt matfokus. Och GEMENSKAP.

kramar till er alla tre. Du är inte ensam i det här.

Anonym sa...

Mia kasta chokladen!!!Det som inte finns går inte att äta.Styrka till dej!!!

Anonym sa...

Annonym 2. Viss mat men ska bort på julbord i morgon och hoppas på att jag håller mej till sånt jag klarar av att äta och att jag kan stå på mej. Har inte berättat för dom jag ska träffa i morgon men min närmsta familj vet(man och barnen).Kanske blir att berätta i morgon om kommentarer fälls.Vet inte hur det tas emot bara:(((

Anonym sa...

Hej Gunilla, bli nyfiken på hur du gör kesogröt

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM som beskriver julbord imorgon. Mitt starkaste tips är att du, helst i förväg, innan du kommer fram, ringer värden/värdinnan och säger att du har något att berätta som är väldigt viktigt för dig. Du behöver inte gå in på hela sockerberoendrbiten om du inte vill, men du kan säga att du just nu testar en diet som innebär att du inte äter sötsaker/kolhydrater. Du skulle vilja vädja om deras förståelse för detta. Om personen trots det inte kan respektera dig, shake it off. Det är deras problem, inte ditt. Du äter inte för någon annans skull, aldrig någonsin. Välj din mat med stolthet. Bra att din man och barn vet! Be om extra support imorgon. Hejar på dig!

ANONYM som frågar om kesogröt. Vet inte riktigt, ska testa imorgon =) Men den ska värmas, tillsättas kanel och standardgrädde. Sen får vi se hur det smakar. Återkommer!

kramar till er båda två.