måndag 26 december 2011

Bloggjouren stänger: Bra artikel i Aftonbladet

Efter 16 inlägg, 47 kommentarer och 2935 besök (hittills) stänger Bloggjouren för den här gången. Vi har pratat om förberedelser, käftsmällar, sjukdomens manipula sida, friskfaktorer, tolvstegsprogram och tillfrisknande.

Jag vill avsluta med att lyfta Karin Ahlborgs artikel i Aftonbladet där hon tar upp docent Ralf Sundbergs bok "Forskningsfusket! Så blir du lurad av kost- och läkemedelsindustrin". Rubriken på artikeln är "Vi matas med feta faktafel" (Plus krävs för att läsa) och Karin belyser det som allt för få redan känner till - att dagens kostråd som går ut på att fett är farligt - bygger på rena falsarium. Jag ser med spänning fram emot att läsa Ralfs bok.

Kontentan i artikeln är att det finns en urstark livsmedels- och läkemedelsindustri som bekostar största delen av forskningen på området. Självklart vill inte Pfizer att deras storsäljande statin (medicin mot höga kolesterolvärden, som sänker blodfetter) Lipitor ska bli mindre länsam (idag säljer Pfizer Lipitor för osannolika 90 miljarder per år).

"Steg för steg har gränsen för vad som ska betraktas som normalt kolesterolvärde sänkts så att 70 % av befolkningen mellan 30 och 50 år och 95 % av alla över 50 år är potentiella köpare av statiner..." skriver Karin.

Det är självklart osannolikt att 70 - 95 % av befolkningen skulle gå runt och vara(på sikt) dödligt sjuka. Tack Karin för att du lyfter frågan!

Imorgon återgår vittbegar.se till normal verksamhet igen. Det betyder ca ett inlägg om dagen. Men du som behöver har alltid möjlighet att lämna en kommentar med en fråga, eller en vädjan som stöd. Vi är många som hänger här regelbundet, och vill gärna vara ett stöd för varandra. Varmt välkommen att fortsätta dela gemenskapen.

Bloggjouren öppnar igen till nyårsafton - kanske redan den 30/12. Det beror på behovet.
Ta hand om dig. Kramar/ Gunilla

Under julen har inläggen gått under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen har varit öppen för alla som behövt extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc varit betydligt kraftigare än vanligt. Nästa Bloggjour öppnar till Nyår.

2 kommentarer:

anette sa...

Jag funderar på muskelminnet som jag inte vet något om men som jag hört talas om. Jag har lyckats sköta mina nya kostvanor i helgen. Men är ändå så trött och irriterad som jag kan bli av allt som jag annars jag stoppar i mig och specielt runt jul. Blir lite frustrerad. Jag ser godis alla runt om mig äter godis kanske det tar på krafterna. Jag bara undrar om det är därför jag mår som jag ätit allt som min kropp brukar utsättas för. Jag vet inte. Jag vill ju vara pigg och glad.

Gunilla Sahlin sa...

ANETTE - grattis till ett bra jobb! Det är inte alls konstigt att du känner dig trött och irriterad. Din hjärna får arbeta på högvarv för att inte göra det den är van vid. och det tar energi. Det går i olika faser, och ju mer du arbetar på ditt tillfrisknande, desto bättre kommer det att gå. Befrielsen och glädjen kommer. Håller tummarna för dig! Kram G