lördag 24 december 2011

Bloggjouren: Kalle avklarad, snart kommer tomten

3,2 miljoner såg Kalle och hans vänner förra året, undra om det blev rekord i år? Jag älskar Lejonkungen, måste ses om =) Snart är det dags för tomten och julklappar, sedan Karl-Bertil Jonssons jul. Därefter blir det julmat hela kvällen. So far so good.

De allra flesta dagarna har jag inget behov av att småäta, känner inget sug efter det. Men på jul är det lite annorlunda. Jag scannar av köket nästan varje gång jag går in. Vanorna och minnena från tidigare jular sitter i muskelminnet. Då fanns ingen hejd. Och tillgången på det som jag suktade efter var total. Ingen märkte att jag tryckte i mig enorma mängder sötsaker, för det fanns i överflöd och ingen räknade.

Jag är stolt och glad över att det håller. Att jag inte faller in i skafferiet och knaprar kakor och bullar. Jag behöver inte det.

Under julen går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

5 kommentarer:

caena sa...

Maten gick bra! Sambons pappa gjorde fläskfile med riktig grädde och valde bort potatisgratängen. Tog sallad till istället. Hellre göra en överätning än felätning. Blev alltså lite för mycket.
Ostkakan de tänkt äta blir inte för mig. Vispad grädde väljer jag då. Har möjlighet att göra ischoklad på 100% choklad om jag måste ha nått.

Magdalena sa...

Det är så mkt mat att det har gått bra! Men det är inte kul. Jag är ledsen och irriterad. Förra jul var jag oxå det pga överätning av socker istället... Tar en dag i taget...

Gunilla Sahlin sa...

CAENA - bra jobbat! Strålande. Kanske finns lite osockrade bär hemma som du kan äta tillsammans med grädden? Spontant bättre än choklad för belöningscentrum. Hejar på dig!

MAGDALENA - tack för att du delar med dig. Vissa dagar är sådana som vi uthärdar, andra dagar är sådana som vi upplever. Är du ledsen för att du inte äter godis, eller är det något annat? Håller tummarna för dig, du klarar det här.

kramar till er båda.

Anette sa...

Idag gick det bra jag förstår inte är så fokuserad har ställt in mig på tunnelseende tror jag. Men i går var det jobbigt specielt mellan tre och fem. Jätteirriterad över att mina gäster hela tiden pratade om vad de skulle dricka. Inte nog med att jag måste avstå från mat måste jag sitta här och titta på när folk ska bli berusade också, nej tack. Hade det varit en helt vanlig fredag men nu var det ju dagen före dopparedagen jag kände mig så utanför. Men den kvällen slutade bra ändå. Det blev nästan inget drickande tack och lov för det hör inte julen till.
Men nu sitter jag här och har klarat av julen utan kolhydrater,(det har aldrig hänt tidigare) helt otroligt. Jag tror jag får en skön juldag. kram på er därute och ha en bra juldag

Gunilla Sahlin sa...

ANETTE - underbart! Tack för att du delar med dig. Vill inte dra ner din glädje, tvärtom. Kom bara ihåg att käftsmällar ibland kommer när vi minst anar det. Och när vi slappnar av efter en tuff period - som den 23-24/12 kan vara, så finns risk för att suget kommer starkt när du börjar släppa på garden. Håller tummarna för dig! kramar G