söndag 25 december 2011

Bloggjouren: En bit i taget

För en del av oss har det gått bra så här långt, för andra har det varit en pågående tuff utmaning, vi snubblar, vi faller men vi reser oss upp igen. Det handlar inte om att vi "trillar dit" utan vad vi gör av det.

Viktiga verktyg är gemenskap och friskfaktorer som promenader, pyssel, sällskapsspel, läsa en bok, lyssna på bra musik lösa korsord - sysselsättning som får oss att fokusera på något annat än maten, sockret, alkoholen, eller vad det nu är som drar igång vår beroendeperson.

Att ärligt berätta för vår omgivning är ett grundläggande steg. Om jag inte tar mig själv på allvar, hur ska någon annan kunna göra det?

Skickar med en bra pepplåt dessa dagar - Shake it off (som hon sjunger i texten, även om låten heter Shake it out=).

Vad har varit tuffast för dig hittills? Hur löste du det (om du nu löste det)?



Under julen går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

6 kommentarer:

Alexandra R sa...

Tack för att du har Bloggjouren öppen Gunilla! Det är en livlina för mig, att fatta att ja inte är ensam.

Det hemgjorda julgodiset igår var absolut svårast. Jag har alltid, alla år förätit mig, men i år lyckades jag hålla mig undan så när som den allra mörkaste chokladen. Jag VET att nollgräns e bättre, men med tanke på hur det varit tidigare är jag SÅ stolt!

det hjälpte att berätta för de som var där hur jag tänkte. tänk att det kan vara så enkelt ibland, och att de accepterade det...

Smith sa...

Grattis Alexandra till en lyckad julafton! Starkt att du berättade för ditt sällskap, roligt att de accepterade din situation. Hälsningar

Smith sa...

Nu har jag också haft tid att titta på kvällsöppet på TV4 Play, och jag är jätteglad! Tycker att du på ett sansat och tydligt sätt fick fram ditt (vårt!) budskap! Superbra jobbat Gunilla och grattis till ett gediget teveframträdande:-)

Gunilla Sahlin sa...

ALEXANDRA - underbart, tack för att du delar med dig!

SMITH - tack för din respons, betyder massor.

kram till er båda.

Hana_Caena sa...

Håller helt med SMITH! jättebra framträdande och påpekande på "vår" problematik.. Tackar!!

Grattis till Alexandra, att våga komma ut ur garderoben med beroendet är alltid svårast, sedan är att stå för det.... (har jag svårt med)..

.. Julen gick bra, en mindre traditionell jul gör att det är lättare känner jag. när jag känner mig starkare kanske jag vågar hänga runt med alla sockerätar..
kram till er alla!

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - tack för pepp! skönt att julen gick bra, verkligen. Hejar på dig!