lördag 24 december 2011

Bloggjouren: Dopparedagen

Efter en stadig frukost är det dags att åka till min närmsta barndomskompis med julklappar. Syrran med juvelerna till syskonbarn kommer hit om drygt en timme, och då blir det nog lagom att klä granen.

Just nu tänker jag mycket på pepparkakor. Igår, på väg till pappa, stannade vi på ett ställe och åt. Inne på macken stod hyllmeter efter hyllmeter med pepparkaksburkar. Jag minns hur jag tidigare kunde äta en burk om dagen, utan problem. Och hur jag köpte färdig pepparkaksdeg och åt upp utan att grädda först. Det gick åt några förpackningar per säsong.

Det finns pepparkakor här hemma, men jag känner inte ett sug efter dem. Jag behöver dem inte. Det för mig är ett stort framsteg som jag är glad över. Samtidigt vet jag att det kan slå om på en mikrosekund, så jag tar inget för givet.

Jag tror faktiskt att det tuffaste för mig idag blir gröten, jag älskar verkligen risgrynsgröt med socker, kanel och mjölk. Min kesovariant ska bli spännande att testa.

Jag har ändrat mitt sätt att uttrycka mig när det kommer till produkter och rätter som jag inte längre äter. Tidigare sa jag "jag älskade risgrynsgröt förr" och det gjorde jag ju, men jag gör det fortfarande. Fast jag väljer att inte äta. Så jag säger idag "jag älskar Maltesers" eller "jag älskar maränger". Men med påföljande "men jag äter inte maränger idag". Det kanske inte är en stor sak, men för mig har jag märkt en betydande skillnad i mitt förhållningssätt. Tankarna kring de produkterna/rätterna blir mindre laddade.

Har du något bra tips på någon rätt/julmat som fungerar för oss sockerberoende som du kommer att äta/bjuda på idag/ikväll?

Under julen går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

4 kommentarer:

Caena sa...

har funderat mycket på just pepparkakor också, funderat på om jag ska prova att göra en lchfversion, men det känns inte bra heller.
Det blir helt enkelt inte samma sak, och då kan det lika gärna vara. Pepparkakor har funnits på jobbet, hemma har sambon ätit med bregott och god ost. DET däremot har varit riktigt jobbigt, men det har gått vägen också.
Jag ville egentligen ha kesogröten, men vi åkte bort och vet inte om jag hinner handla..
Risgrynsgröten saknar jag otroligt mycket.. ris var min favorit.. Känns nästan bra att inte åkt hem till mamma där jag vet att hon gjort julgodis och kommer ha riktig julgröt och allt som kommer därtill..

Önskar dig en underbar Jul Gunilla!

Gunilla Sahlin sa...

CAENA - viktigt att pioritera att du har tillgång till rätt produkter hemma, köp keso vännen! Du fixar det. God Jul till dig med! Kram G

Anna Lundstedt sa...

Känner igen mig in det du skriver om förhållningssett och att du väljer att inte äta.
Folk frågar mig ofta "det här får inte du äta va?" eller "vad får du käka?" och jag svarar varje gång att jag får äta precis vad jag vill, men att jag väljer att inte äta vissa saker. Det gör en stor skillnad för mig att det är mitt EGET val.
Pepparkakor har jag också kunnat sätta i mig burkvis men i år har det inte varit speciellt svårt att avstå. Jag har däremot svårt när de andra dricker glöggen, har köpt glöggte men det blir inte samma sak.
Jag åt keso med vispad grädde när de andra åt ris àla malta och tog hallon och björnbär till. Det var gott men inte som min favorit på julbordet. Ris ála malta är det bästa jag vet och speciellt mormors.
Känns iallafall bra att jag klarade av att inte ens lukta på den.
Ha en fortsatt bra jul, ni är så duktiga!

Gunilla Sahlin sa...

ANNA - tack för att du delar med dig! Det förhållningssättet fungerar i alla lägen. Stor kram G