lördag 24 december 2011

Bloggjouren: Dessert

Efter sedvanligt julbord är det nu dessert. Medan övriga äter äggost (bohuslänsk lokal söt delikatess) och ris a la Malta med saftsås, äter jag och maken kesogröt med bär och kanel. Det var helt ok, men jag fick inte till konstistensen alls. Den blev lite för rinnig. Får provlaga hemma vid tillfälle för att hitta rätt.

Jag är så glad över att familjen respekterar min kosthållning. Det är inte särskilt mycket sött framme alls, och jag visas den största omtanke. Den här julen är hittills den mest smärtfria sedan jag lade om kosten 2005, jag är så glad över det. Men samtidigt påminns jag om att fighten inte sker utanför mig, utan inuti mig. Tankar, gamla vanor och dofter. Jag vet ju hur jag så många gånger förr rotat i skafferiet hos pappa och tagit för mig. Även om min omgivning denna julen respekterar mig finns det röster i huvudet som påminner om hur enkelt det är. När ingen ser. När jag är ensam i köket. Jag var tidigare en mästare på att gömma och att äta fort. Gå ner till frysen i källaren och äta upp tre glassar i stöten.

Idag är det annorlunda. Tankarna och minnena från förr finns kvar, men de bleknar. För varje dag jag fortsätter att välja att tillfriskna, tappar minnena i kraft. Nya minnen byggs, nya kopplingar i mitt belöningscentrum. Det är häftigt.

Men jag har aldrig råd att slå mig för bröstet. Jag kommer inte att bli botad. Sjukdomen är kronisk och jag behöver fortsätta att vandra med den varje dag. En dag i taget. I en livsviktig gemenskap.

Under julen går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

Inga kommentarer: