tisdag 22 november 2011

Ytterligare respons på boken

 Cybersessan rekommenderar Vitt Begär här, och Monique Forslund som driver Lifezone har recenserat boken här.

Anna JD Jakobsson som gjort en fantastiskt resa och skrivit böckerna Vägen från 137 kg och Från mitt kök - färdkost på vägen från 137 kg kommenterar boken här.

Har du recenserat boken? Hör av dig till info@vittebegar.se.
Ännu inte införskaffat ditt exemplar? Beställ ett signerat ex här

Den senaste tiden har jag blivit kontaktad av över 400 personer som känner igen sig i min berättelse, och som alla trodde att de var ensamma. Att ingen förstår. Men du är inte ensam. Du behöver inte bära din skam. Det finns professionell hjälp att få, och en väg ur tankefängelset. Du är inte din sjukdom, du har en sjukdom. En kronisk hjärnsjukdom som du kan lära dig att leva med.


Vi är många som tagit klivet ut i frihet, som fått syre i lungorna igen. Det finns inga hopplösa fall. Men du klarar inte av att ta steget till tillfrisknande ensam. Om du tillhör beroendegruppen behöver du professionell hjälp. Det räcker inte på långa vägar med karaktär. Det är en omöjlig kamp som du kommer att förlora, du behöver beväpna dig med rätt vapen, dimensionerade för striden. När slaget är vunnet börjar livet.

Tidigare sa jag att jag förde en daglig kamp mot sockerberoende. Idag säger jag att jag är på en daglig vandring med sockerberoende. Sjukdomen finns där, men jag har lärt mig leva med den. 99 dagar av 100 kan jag hantera den utan problem. När problemen dyker upp har jag rätt verktyg till hands. Gemenskap. Tolv steg. Bara för idag. Att släppa kontrollen över det jag inte kan kontrollera.

Du är inte ensam.

PS. Igår passerade bloggen 130 000 besök. Tack alla ni som är med mig på min dagliga vandring.

2 kommentarer:

anette sa...

Jag har beställt din bok och vänter att få sätta tänderna i den. Jag har redan läst mkt på din blogg och även läst sockerbomben. Visst är det en sorg och säga farväl till alla kolhydrater. I dag känns det som jag sparkat rätt hårt på den röda hunden. Allt har fallit på plats- jag kan inte beskriva hur lycklig jag är med den här nya insikten. Jag känner att jag aldrig klarat av skolan eller jobbet. Brukar säga att jag alltid fått högsta betyg i skolan fast inte på papper. Fick stependie och böcker istället för vg el mvg. Motiveringen var den samme " att jag kämpade så hårt med allt men nådde aldrig fram" Jag känner så starkt att med hjälp och mitt eget tålamod så känner jag att Nu ska röda hund ska ut och nu vet jag hur. Tack för alla er som delat med er så att jag äntligen vet vad det är för fel. Jag har nått ända fram i tre saker. Min man, mina barn och har den utbildning jag ville ha, inte med mvg i ämnena men nu är det oviktigt. Nu är jag viktig.

Gunilla Sahlin sa...

ANETTE - tack för ditt fina inlägg och för att du delar med dig av din berättelse. Boken är på väg, du borde ha den i lådan idag eller imorgon. Hejar på dig. Kram G