tisdag 29 november 2011

Sockerberoende

Jag vet att det är en ögonblicksbild - men när jag googlar på "Sockerberoende" får jag 587 000 träffar. Sist jag testade i september, fick jag 235 000 träffar. I juni i år fick jag 130 000 träffar. En positiv trend! "Vitt begär" får 25 900 träffar, i september gav det 6790 träffar och i juni 4240 träffar.

Varför är det viktigt att prata om sockerberoende offentligt? För att ingen ska behöva hantera sin sjukdom ensam. Ingen ska behöva leva med skammen att tro att det är fel på personens egenskaper eller karaktär, när det handlar om en kronisk hjärnsjukdom som kräver professionell vård.

Det kan inte nog upprepas - vi har olika förhållningssätt till beroende och stimuli. Det är svårt att förstå någon som har ett annat förhållningssätt än jag själv. Läs mer om de tre olika förhållningssätten här.

Vart kan du vända dig om du insett att du tillhör grupp 3 - beroende, och behöver komma i kontakt med professionell hjälp? Mina bästa tips är Bitten Jonsson (hemsida här) eller Valet i Göteborg (hemsida här).

Glöm inte - du är inte ensam.

2 kommentarer:

Hana_Caena sa...

Försöker hela tiden kolla Bittens sida för kurserna för nästa år, men just nu står det bra att nästa är 8-12 februari .. och att mer detaljinfo kommer.
Jag skulle vilja veta vad en sådan kurs hos henne kostar. Att spara inför det tar u sin lilla tid, men jag vill verkligen gå.. så snart som möjligt. Måste boka ledigt osv..

Gunilla Sahlin sa...

Ring henne! Hon svarar också på mail. Håller tummarna för att du ska få komma till behandling så snart som möjligt. Kram G