onsdag 30 november 2011

 Imorse sände P4 Sörmland en intervju med en tandläkare, med anledning av tonåringars tandhälsa. (Lägger upp länk om P4 Sörmland publicerar någon på hemsidan) 18-19-åringar har betydligt mer skadade tänder idag än tidigare, och undersökningar visar att det beror på en ökad läskkonsumtion. Tandläkaren ville inte bannlysa läsk, utan tyckte att lagom är bäst. "Kanske går det att enbart dricka läsk på lördagar." Det hon missar genom att ge det rådet är alla oss som ingår i beroendegruppen. Vi kan inte förhålla oss till "endast lördagar".

En kraftig läskkonsumtion är och dålig tandstatus är två av flera kännetecken för utagerande sockerberoende. Även överdrivna mängder juice tillhör vanligheterna. Jag kunde bälja i mig fyra liter Glocken Gold Multivitamin-juice på en förmiddag, när jag var aktiv i mitt missbruk. Jag drack tills det gjorde ont i magen av mängden juice.

Det var intressant att höra att det inte gjorde någon skillnad om det var lighläsk eller inte, det fräter lika mycket på tänderna ändå. Och vi vet ju sedan tidigare att för en sockerberoende är det ingen skillnad på lightläsk eller vanlig läsk. Sötningsmedlet i lightläsken triggar en sockerberoendes belöningscentrum på samma sätt som sockret i vanlig läsk gör.

Vad är skillnaden på att vara lite glad i läsk, och att vara beroende? Jag skulle säga - kontrollförlust. Det är det bästa ordet att beskriva skillnaden mellan en beroendeperson och en som inte är beroende. Som beroendeperson förlorar jag kontrollen. Hur mycket jag än vill och planerar, lovar och tänker i förväg, så tappar jag konstant kontrollen när jag är utagerande beroendesjuk.

Vägen ur handlar om en daglig vandring i tillfrisknande. Det går.

6 kommentarer:

Dessi sa...

Intressant! Men jag undrar hur lightläsk kan fräta på tänderna? Kolsyra är ju bara luft! Så vad innehåller lightläsk som kan fräta?

Gunilla Sahlin sa...

Jag förstod det som att läsken drar igång magsyran i alla fall, och att det är andra ämnen i läsk förutom socker som också bidrar till frätskador.

Hana_Caena sa...

har för mig att jag hört/läst att även mycket juice kan ge frätskador på tänderna. tror det är någon "syra" som hjälper till att fräta..

sthlm addict sa...

Kolsyra är syra så den fräter på tänderna definitivt !

Jag är sockerberoende och fick tandlossning vid 24 års ålder. Tandläkarna var jätte förvånade över att det gick att rädda mina tänder. Jag tror det gick för jag slutade med socker samtidigt.

Har fö bloggat om dig: http://sthlmaddict.wordpress.com/2011/11/06/bloggtips-gunilla-om-vitt-begar/

:)

asthlm addict sa...

förresten visste du att det finns ett möte för sockerberoende i stockholm? Här finns mer info http://www.faa.se/

Gunilla Sahlin sa...

STHLM ADDICT - tack för informationen! och för att du bloggat om bloggen. FAA-mötet känner jag till, absolut. Bra att det finns!

kram
G