måndag 7 november 2011

Ny morgon ny vecka, ny månad

Jag vet. Det är en vecka in i november redan. I fredags tittade vi på TV, somnade lagom till Dobidoo, och vaknade lagom till att Florence and the Machine avslutade Skavlan knappt två timmar senare. VILKEN LÅT. Det är morgonens, veckans, månadens pepp-låt. Jag får enorm energi av hennes makalösa röst, den träffande texten och de fantastiska stämmorna.

And it's hard to dance with a devil on your back
So shake him off, oh woah

I am done with my graceless heart
So tonight I'm gonna cut it out and then restart
Cause I like to keep my issues strong
It's always darkest before the dawn



Shake it off. Skaka av det. Ibland behöver jag påminna mig om att det är jag som bestämmer vad jag ska fokusera på. Jag väljer vad jag lägger mina tankar på. Focus on the good stuff. Det jag lägger energi och tankekraft på, det växer. Om jag fokuserar på min sjukdom, på varför just jag måste leva med en kronisk dödlig hjärnsjukdom, om jag lägger mina tankar på att tycka och känna att det är synd om mig för att jag inte är "normal" (vem som nu är det), att jag inte kan äta allt jag vill äta, göra allt jag vill göra, då är det det som kommer att uppta mitt medvetande. Då är steget till självömkan och krokben inte långt borta.

Jag kan inte ignorera min bereondesjukdom, men jag kan lära mig att leva med den. Jag kan lära mig att ge sjukdomen den platsen den ska ha i mitt liv. Som en del av mitt DNA, som något som faktiskt också har positiva effekter på mig. Som jag genom dagligt tillfrisknande kan rikta påverkan på. Jag har aldrig mått så bra som jag gjort det senaste året. Sedan jag fick professionell behandling och en fungerande verktygslåda. Mitt tillfrisknande började på allvar då.

Fokus on the good stuff. Shake it off.

3 kommentarer:

Helena Eriksson sa...

Åh vad bra skrivet. Det känns som jag är på botten nu. Om en vecka ska jag få hjälp av Marielle på Valet. Jag har kämpat ensam i tre år nu och det går inget vidare. Det är svårt att be om hjälp men nu har jag gjort det.
Jag läser din blogg varje dag och blir stärkt av alla kloka ord och vetskapen om att man inte är ensam. Tack för att du skriver så öppet och delar med dig av din kunskap.

Helena

baratradgard sa...

Hej! Nu har jag läst ut din bok. Tack för att du delar med dig så utlämnande. /Lena Boström, fd sockergris numera LCHF-kostrådgivare

Gunilla Sahlin sa...

HELENA - tack för att du delar med dig. BRA att du ska träffa Marielle, det kommer att bli en stor hjälp för dig, det är jag övertygad om.

BARATRADGARD - tack! Glad över att höra det.

kramar till er båda.