torsdag 24 november 2011

Högt tempo - idag exakt en månad kvar till Julafton

Det har varit en intensiv ihållande period ett tag nu, och det känns som att det fortsätter en stund till. Ser fram emot en ledig långweekend om några veckor, välbehövligt och förhoppningsvis väldigt mysigt.

På söndag är det Julmarknad i Trosa, ett säkert vintertecken. Men idag har det varit 8 plusgrader och väldigt milt. Marknaden brukar vara välbesökt, och jag ska signera min bok på Trosa Bokhandel mellan 11.00-14.00. Varmt välkommen att titta in om du är i stan.

December närmar sig verkligen och vi har faktiskt redan börjat julpynta. Jag tycker att det är så himla mysigt =) Och när dagarna är korta och kvällarna mörka, så skiner det upp med ljustakar och stearinljus. Underbart. Mysigt. Värme.

Julafton. Exakt en månad kvar till dopparedagen. Jag får många mail och kommentarer från olika människor med olika frågor, oro och tankar inför julen. Det är fantastiskt att vi har varandra, att ingen behöver vara ensam med sina frågetecken kring denna matens högtid. Det samtalas en del kring sötningsmedel. Jag tror att det är jätteviktigt att utgå ifrån sig själv. Personligen behöver jag avhålla mig helt från sötningsmedel. Det triggar igång mitt beroende på nolltid. Jag får hitta andra maträtter att ersätta den söta julmaten med.

Har du något bra tips på julmat utan sötningsmedel?

5 kommentarer:

Elisabeth sa...

Keso med kanel på är fantastiskt gott!

Nelliesmamma sa...

Alltså, när du skriver julmat, menar du julgodis då?

Jag känner att jag för egen del vill vara UTAN allt vad sött heter. Men nu har jag ätit LCHF i 2.5 år, så kändes det inte förut.... då försökte jag på alla sätt hitta på ursäkter för att få göra ett litet avsteg - det gör väl inget??

Nä, skönt att det är över. Så lämna mej i fred...

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - tack för tipset!

NELLIESMAMMA - jag menar eg allt som hör julen till. Skönt att du känner som du känner!

kram till er båda.

Hana_Caena sa...

min sambo vill absolut ha den köpta ostkakan, men det går ju att göra egen! och det funderar jga på att göra. Kesobaserad den också..
Julgröt kan man också göra på Keso genom att värma med grädde och massa kanel och kardemumma.. gärna med frysta hallon under..

Te har kommit med mycket olika julsmaker..

oopsis med saffran har jag gjort nåt år.

Känns underligt när man inser att man ätit lcf(aktigit) under 3 år nu.. men faller och faller hårdare varje ggn man fallit..
Idag är det exakt 1 MÅNAD sedan jag tog steget att verkligen skära bort allt sött/socker och annat som jag märkt triggar mig.
Har inte fallit, men har vacklat vid få tillfällen.. Har varit stark.. (enda jag kan tänka mig inte är ok är aloeveradrycken som kommit på flaska.. dock med handen på hjärtat har det bara blivit en klumk om dagen, och det blev bara 1 vecka.. sen slutade jag med den också!)

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - hejar på dig! Kram G