onsdag 23 november 2011

Egentligen skulle det kunna heta "sötberoende"

Sockerberoende förklarar tydligt vad det handlar om, men ändå inte. Egentligen skulle det heta sötberoende, för min drog är allt det som min hjärna uppfattar som sött. Det inkluderar frukt och sötningsmedel till exempel, som många felaktigt tror är helt ok för mig.

Det är det söta som triggar igång mitt belöningscentrum. Honung, hur naturligt det än är, är en superdrog. Jag skulle gå igång på alla cylindrar. För mig finns ingen skillnad mellan socker och kolhydrater. Min hjärna och kropp uppfattar kolhydrater som sött och de omvandlas till glykos när jag väl ätit upp. Fruktos, Laktos. Maltos för de som dricker öl. Sockerarter som triggar belöningscentrum. Jag behöver hålla mig ifrån. Vara abstinent. Får jag inte i mig några kolhydrater alls? Ytterst begränsat, men jag genom ovanjordgrönsaker (jodå, de innehåller faktiskt kolhydrater=) och vissa feta mejeriprodukter (typ turkisk yoghurt och fet grädde). Men that's it. And I'm loving it.

Det finns så mycket fantastiskt god mat att äta som inte innehåller kolhydrater, eller ytterst lite. (För mig finns förresten inga "bättre" eller "sämre" kolhydrater, alla får mitt belöningscentrum ur spel).

Jag är sötberoende. Min drog är allt min hjärna uppfattar som sött.

5 kommentarer:

Magdalena sa...

Hej Gunilla, har precis läst ut din bok! Har läst i sträck ska jag säga men sömnbrist som resultat! ;o)
Tack, vad jag känner igen mig. Jag har landat i att jag är sockerberoende för ca 1 år sedan och övergått till low-carbkost som fungerar ypperligt. Givetvis har jag haft ett par återfall, Herrarna Sug och Ångest är ständigt på plats! Tack för en personlig och lärorik beskrivning av beroendet och dess konsekvenser. Jag undrar några saker: ur förhåller du dig till alkohol? För mig är det en stor inkörsport till återfall så jag undviker. Har du nån gång märkt att du överäter fett, alltså innan du fick din matplan? Jag gjorde det en period, drack grädde, åt smör etc... Det verkar som du inte haft några stora återfall. Hur långa har de varit? Hur stoppar du dem? Går du ofta på OA-möten eller deltar du mer i telefonmöten. Kan man börja med telefonmöten?
Allt gott (men inte sött) till dig!

Hana_Caena sa...

Jag sitter och funderar redan över maten till jul. Det sägs ju att jul är lchfdröm matmässigt..
Men när man inte äter hemma, utan hos sambons farmor som jag träffat 1 ggn förrut.. vilket var förra julen, vad säger man, vad gör man?

Då hade jag dock vinterkräksjuka utan att ha symptom (förutom quesiness och förstörd aptit) så det blev inte mycket av nått.
Men känns så misslyckat att inte kunna äta vissa saker, sådant som jag vet att det finns "lchf-versioner" av..
tex- pepparkakor (med sötningsmedel)
Kesogröt(risgrynsgröt) eller ostkaka (som jag hellre tycker om min egen, men som de äter den som köps från Frödinge.. )
vet ju också att beskvier finns som lchf.. och ... ja allt det där andra..
Vill ju ha ischokladen med pepparkakskryddrna.. vågar jag göra oopsies med saffran i? eller vågar jag prova någon av Marianns godsaker? (hon använder sig av sötningmedel-xylitol och kokosmjöl..
Tips, hur ska jag göra?!..
Ska jag våga prova innan, eller ska jag göra inför jul och bara äta då isf, eller ska jag verkligen köra hardcore och skita i allt sånt där..

Gunilla Sahlin sa...

MAGDALENA - tack för pepp! Jag dricker inte alkohol alls. För många sockerberoende är det verkligen en tydlig trigger. Jag upplever inte att jag överätit fett i större utsträckning. Suget efter att halsa grädde kan kanske bero på att det faktiskt finns kolhydrater i grädde (laktos)? Jag har tagit ett återfall handlar det om att använda verktygslådan. Det börjar med att erkänna för mig själv och omgivningen att jag tappat kontrollen. Sedan följer gemenskapen i programmet, och mentala verktyg. Och att slaviskt följa matplanen. Den fysiska avgiftningen tar några dagar, och det är viktigt att det inte fastnar i huvudet som ett bestående misstag som gnager. Vi faller sju gånger och reser oss upp en åttonde.
Jag deltar på tolvstegsmöten, både fysiska och via telefon. Det går alldeles utmärkt att börja med telefonmöten. Hejar på dig!

HANA_CAENA - tack för ditt inlägg. Jag tror att det måste börja med att du är ärlig. Din svärmor behöver få veta att du är sockerberoende och att det innebär att du inte kommer att kunna äta allt hon bjuder på. Hon får inte ta det personligt, för det är inte personligt. Att jämföra med en alkoholist och att man inte säger till en alkoholist att "du kan väl ta en whiskey" fungerar ofta synnerligen väl. För det andra så behöver du vara förberedd. Du behöver veta att det kommer att serveras mat som du kan äta under jul. Om det inte gör det, så får du ta med dig själv. Personligen är jag väldigt tveksam till sötningsmedel i alla former, eftersom det inte skiljer sig från min drog. Min drog är allt som min beroendehjärna uppfattar som sött, som jag skriver i dagens inlägg. Jag kan inte äta xylitol eller stevia, eller något annat sötningsmedel. Det triggar igång mitt beroende. Jag tycker absolut att du kan pröva dig fram innan jul, så du vet vad som fungerar. Men om jag vore du skulle jag vara ytterst försiktig med sötningsmedel.
Mitt tips är att köra hard-core. Varje kompromiss blir annars en tydlig risk för återfall och kontrollförlust. Håller tummarna för dig!

kram till er båda. G

anette sa...

Jag åt frysta hallon igår separat. Började med 3 st fortsatte med 3 till sedan hela paketet. Jag blev mera sugen, men kom på att jag kan ju dricka tomatjuice, det funkade. Jag halkade inte av mattan, jag kom upp igen, men jag blev trött. Skrev ner det här i min matdagbok och loggbok- då kunde jag också släppa det och tänka okej nu har jag lärt mig mera! Jag har diabetes sedan 5 år tillbaka och nu senaste veckan, mina morgon värden har sjunkit och mina socker kurvor är böljande inte så backiga längre. Jag är så övertygad, att jag kan se ljuset nu.

Gunilla Sahlin sa...

ANETTE - tack för att du berättar. Det drar mycket energi att vara på väg ner i hålet, men orka att ta sig ur innan det urartar, jag förstår att du blev trött. Häftigt att du ser så positiva resultat på din diabetes. Jag hejar på dig. Kram G