fredag 4 november 2011

Äntligen fredag

Vi har börjat med moules marinières och kommer att fortsätta med en god köttbit. Äntligen fredag, äntligen helg. Det har varit intensiva dagar bakåt, och jag ser fram emot att vara lite ledig ett par dagar. Makalöst att se fullskalig julskyltning redan nu. Skyltsöndagen inför advent tappar lite av sin charm.

De senaste veckorna har jag blivit kontaktad av över 300 personer med anledning av boken och att ämnet sockerberoende helt plötsligt tagit en tydlig plats i debatten. Många hör av sig och berättar om att de varit ensamma med sin skam, många hela livet. Att de inte vetat om att det rör sig om en sjukdom, att det går att få professionell hjälp och att det inte har att göra med dålig karaktär. Jag är så glad över att få vara med och bidra till att fler bryter sin isolering och tar ett steg mot tillfrisknande. Det går. Det finns inga omöjliga fall. Du är framför allt inte ensam. Vi är många som gått igenom samma process och som idag lever ett friare liv, i balans. Visst, vi har alla våra utmaningar, men idag handlar det inte om socker och kolhydrater längre. Vi är vanliga människor med vanliga problem, vanliga behov.

Det ovanliga i oss kan bli något positivt. "Focus on the good tuff" - som Steve Jobs sa. Det vi lägger vikt vid, växer. Focus on the good stuff.

3 kommentarer:

Smith sa...

Det har verkligen varit häftigt senaste veckan/veckorna! Roligt och hoppingivande att sockerberoende nämns på så många ställen i media (tidningar, radio, teve, säkert fler). Mycket tack vare dig och din bok, skulle jag tro! Tack Gunilla för din insats! Kram!

Anonym sa...

Hej Gunilla!
Hur gör du när du planerar maten? Planerar du typ för en vecka i taget eller bara för en dag?
Grattis att det går så bra! :)
Kram Anna

Gunilla Sahlin sa...

SMITH - ja, det är häftigt att ämnet får så stor plats. Tack själv, för pepp och support.

ANNA - jag planerar en dag i taget, med tankar i dag på hur jag ska äta imorgon.

Kramar till er båda.