söndag 16 oktober 2011

TV4 Nyheterna ikväll kl 19.00 - inslag om VITT BEGÄR

Ikväll kl 19.00 på TV4 Nyheterna kommer med all sannolikhet ett inslag med mig om min bok VITT BEGÄR. Ta gärna en titt och säg vad du tycker!

Jag känner mig något mer skeptisk efter SVT Östnytts inslag i fredags, (läs om min skepsis mot det inslaget här, eller i föregående inlägg) och är inte lika förväntansfull inför kvällens reportage. Jag förstår att ett nyhetskanal behöver täcka in fler än en vinkel, men just godtyckligheten i SVT Östnytts inslag kändes onödig och i vissa fall på gränsen till oseriös. Eller vad tycker du? På det planet förväntar jag mig mer av ett riksnyhetsprogram. Det återstår att se hur resultatet blir ikväll.

Ladies Night igår var en underbar upplevelse. Grabbarna levererade verkligen på scen, maten (specialbeställd och som var väl anpassad efter mina behov) smakade riktigt gott och hela gänget som jobbar med turnén gjorde som vanligt ett fantastiskt jobb. Så stolt över er! Det var lite märkligt att "bara" vara gäst, när jag de två tidigare åren varit ansvarig, men det var en väldigt fin och trevlig upplevelse.

Nu ska jag ladda med en frisk långpromenad i det vackra höstvädret. Trosa är ett himmelrike på jorden idag.

12 kommentarer:

Annika sa...

Hejsan. Jag har under 8 månader gått på LCHF och alltså skippat alla sorts kolhydrater. Innan det så åt jag nog godis varje dag, nästan. Eller jag har inte riktigt koll på när jag åt men det var ofta. Jag har aldrig någonsin känt att jag har ett problem tills för en månad sedan. Då tänkte jag och min sambo att vi skulle unna oss tårta och en massa godis för att det var min födelsedag. Nu har det gått en månad och jag har ätit godis nästan varje dag och jag har haft svårt att sluta. Och när jag väl börjat äta så äter jag upp till ett kilo godis. (tex två glassar, två maraboukakor, ett halvt kilo naturgodis osv). Det finns inget stopp. Nu har jag börjar läsa om sockerberoende och Bitten Jonsson m.m. Jag undrar om jag kanske är "typ 2"? Sockerkänslig? För hade jag varit sockerberoende så hade jag ju inte kunnat hålla upp i 8 månader. Och det var inte ens svårt att sluta med sockret då? Jag bara slutade utan att tänka på det. Ville gå ner i vikt efter min förlossning. Kan tillägga att jag åt socker ca 5 gånger under dom månaderna och då hade jag inte någon "abstinens" dagen efter. Tyckte mer att det var för sött och inte lika gott som jag mindes det. Borde inte dem gångerna varit återfall isåfall? Det känns som att jag har "skapat" eller "inbillat" mig detta sockerberoendet själv och gjort det till en sådan himla stor grej. Det är vad de flesta i min omgivning säger iallafall. Nu har jag varit sockerfri i 5 dagar och jag e sugen på socker ibland men jag kan ändå hålla mig. Tror du att jag kan äta socker varannan lördag? Tycker detta är jättesvårt. Nu planerar jag att inte äta godis förrän jag gått ner några kilo. Väger 67 nu och är 174 cm lång. Så min slutsats är att när jag äter godis så vräker jag i mig, jag kan alltså inte sluta. Och jag har ibland svårt att sluta äta socker och ibland inte? När jag väl har börjat kan jag inte sluta. Det är liksom svart eller vitt. Denna månaden har varit jobbig eftersom jag har haft svårt att sluta men det känns som jag har gjort det till en sån stor grej. Äh jag vet inte. Känns som jag bara ordbajsar här nu. Men det kanske kan vara så att eftersom jag går på LCHF så får kroppen en chock när jag väl äter godis, och dagen efter så har jag en form av "baksmälla" som jag väljer att kalla abstinens? När jag under denna månaden tänkt att jag är beroende av socker så har det varit jättesvårt att inte gå och köpa. Men nu för 5 dagar sedan när jag gick in med inställningen att jag ville tappa ett par kilo och att jag inte alls vill äta socker och inte var sockerberoende så blev allt mycket lättare. Hoppas att du har någon kommentar till detta även om det verkar lite rörigt. Mvh Annika

Lars-Erik Litsfeldt sa...

Jag tittade just på Östnytts inslag och det var verkligen under all kritik. Sockerbagaren skulle man kunna tänka sig vara en knarklangare "en del av upplevelsen" eller hur han uttryckte det. Och kontentan blev att det är bra med socker i goda vänners lag.

Man hade missuppfattat hela grejen. Det handlade inte om huruvida socker är en upplevelse utan huruvida socker kan ödelägga en människas vardagsliv. Det hade man nogsamt missat. Hoppas verkligen det är seriösare upplägg i Rapport.

//Lars-Erik Litsfeldt

Annika sa...

Hej igen. Tyckte din blogg var intressant så jag bläddrade bland arkiven och jag måste säga att jag inte tar dig och dina teorier på allvar längre. Ser att du äter mörk choklad (receptet på chokladmoussedesserten du la ut). Är man sockerberoende och inte ens kan tugga sockerfria tuggummin så finns det inte på kartan att man ska kunna äta mörk choklad eftersom det innehåller socker, socker i sin Renaste form. Spelar ingen roll om det är mindre socker än ljus choklad, det är fortfarande Socker. Det borde ju vara såkallade återfall isåfall? Om du nu äter mörk choklad? Jag har svårt att ta detta med sockerberoende på allvar nu. Jag tror att allt handlar om psyket. Du och jag och många andra njuter mer av socker och har svårare att sluta med det än andra. Men när vi är fria från sockret och bestämmer oss för att sluta betyder det inte att vi är "nyktra" och att vi har ett sockerberoende. Vi är helt enkelt sugna på sötsaker som alla vi människor är. Vi har sedan födseln lärt oss att sött är gott (mammas bröstmjölk). När man tänker varje dag på att man inte får äta socker så tänker man automatiskt ännu mer på det (psykologi). Men går du istället in med inställningen att du älskar socker och har svårt att hantera mängder så kan du istället tänka att du ska kort och gott låta bli det eftersom du inte kan behärska det, men det är okej att vara sugen. Det är vi människor jämt. Allt är psykiskt. Vänjer man kroppen vid att äta kolhydrater så vill den såklart ha mer när man försöker sluta med det. Äter man inte kolhydrater så vänjer kroppen sig vid det och man kan lära sig leva så. DOCK kommer hjärnan alltid tänka på sötsaker då och då och vilja ha det ibland eftersom vi MINNS hur gott det är. Vi älskar dena söta smaken och av naturliga skäl vill vi åt den.

Gunilla Sahlin sa...

ANNIKA - tack för dina inlägg. Bloggen är en kronologisk dokumentation och jag trodde länge att jag kunde äta mörk choklad. Du skriver att du gått igenom gamla inlägg, men missade i så fall de inläggen som handlar om lågdosberoende och hur jag slutade äta mörk choklad och frukt. ( bland annat - http://vittbegar.blogspot.com/2011/06/beroendesjukdomen-ar-inte-statisk.html) Jag slutade med mörk choklad och frukt förra året efter min intensivkurs för sockerberoende personer hos Bitten Jonsson.
Jag tror inte att sjukdomen är psykosomatisk, jag tror att den är somatopsykisk, alltså en fysisk sjukdom (en biokemisk obalans i hjärnan) som tar sig psykiska uttryck (skam, ångest, kontrollförlust). Jag tror inte heller att det är upp till omgivningen att avgöra graden av sockerberoende. Det behövs en diagnos (ex. www.addis.se) och profesionell behandling (ex. www.bittensaddiction.com eller www.valet.se) följt av en daglig vandring i tillfrisknande (tolvstegsprogram).

LARS-ERIK LITSFELDT - tack för dina rader. Det är en lång väg kvar innan förståelsen för beroendesjukdomen är vad den borde vara och effekten av sjukdomen tas på allvar. Ikväll är det TV4 Nyheterna i TV4 som gäller, och inte Rapport.

Gitsan sa...

Såg precis inslaget. Kanonbra att de tog upp detta. Har själv börjat inse att jag är sockerberoende efter att ha läst "Sockerbomben i din hjärna".

Marianns LCHF mat & bak sa...

Jätte bra inslag! :D

Gunilla Sahlin sa...

GITSAN och MARIANN - tack för era inlägg. Vh, G

ZtorZillen sa...

Nu har jag också tittat på Östnytt. Snacka om att våldföra sig på dina upplevelser! Du har väl aldrig sagt att ALLA är sockerberoende? Du berättar om DINA upplevelser! usch, va arg jag blev. Tyckte att kontentan av inslaget var "socker är bra, det unnar man sig i goda vänners sällskap". Det är ju inte alls det du försöker förmedla? jag har inte läst din bok, men i din blogg så berättar du om DINA upplevelser, som sagt. Inte om någon universell sanning..! Suck!

Gunilla Sahlin sa...

ZTORZILLEN - TV4s inslag från ikväll är ljusår bättre, jag kommer att referera till det istället =) Vh, G

Anna sa...

Tänker att hjälper det och får nån att söka hjälp så har det ju ändå varit ett bra inslag:)

Dessi sa...

Har inte varit inne och läst din blogg på ett tag men minns att du pulade med boken sist jag var här :) Och nu ser jag att den kommer ut snart! Om bra några dagar! Fantastiskt. Grattis! :)

Gunilla Sahlin sa...

ANNA - absolut, du har rätt.
DESSI - välkommen tillbaks=) Ja, det är väldigt spännande.
Kram till er båda.