lördag 15 oktober 2011

Mot Ladies Night

Jag ser verkligen fram emot den här kvällen! Jag ska uppleva Ladies Night i Globen som gäst för första gången. 2009 och 2010 hade jag uppdraget som övergripande projektledare för Ladies Night och vet mycket väl hur saker och ting är bakom kulisserna, men jag har aldrig suttit i publiken som gäst. Ska bli väldigt roligt!

Igår var jag med på SVT Östnytt (finns ingen länk än) och det var med blandade känslor jag såg inslaget. De hade klippt ihop intervjun med mig, med en intervju med en forskare, och Micke som äger Marsipangården . Sedan lade reportern in egna speakers och knöt i hop allt så att budskapet blev "så länge man äter socker med måtta är det inte så farligt". Ett helt lamt inslag alltså. Jag är nöjd med mina insatser, och det som de valde att ta med, men budskapet i inslaget tappade helt på att vara en blandning av allt. Det hade räckt med Micke, som driver ett av Trosas häftigaste caféer med egen tillverkning. Han sa att han ser sig som en del av upplevelseindustrin, och det håller jag med om. Att gå in på Marsipangården är en estetisk visuell upplevelse för mig, eftersom jag inte kan köpa och äta deras produkter. Men jag kan dricka deras goda te och sitta och ha ett trevligt samtal där. Det gör jag ofta.

Forskaren sa att det finns studier som pekar på att minnet blir bättre om man äter socker, och att man kan äta tomat och lök om man vill lura tungan att inte känna det söta. Ni hör själva....
(läs resten av inlägget genom att klicka här. )

6 kommentarer:

Nelliesmamma sa...

För några månader sedan åt jag popcorn och tänkte att: Äh, det kommer gå jättebra det här....

Hmmm, nån vecka senare satt jag där med en MASTODONTPÅSE godis, ostbågar och BÄRS precis som vanligt när jag åkt dit. Som jag sagt förut försöker jag inte ens kämpa emot när tanken på godis dyker upp...Jag äter godis så fort som möjligt för att slippa från "röda hund"...

Så nu väntar jag bara på nästa återfall... hahaha, hur sjukt är inte det??

Samtidig känner jag sån trots! Ha, jag kan VISST äta popcorn ibland. SÅ DET SÅ!!

Nåja, jag återkommer med rapport på ämnet.

Cecilia sa...

Tänkte bara tala om att jag hittat Östnytt från igår nu på denna länk: http://svtplay.se/v/2567877/ostnytt/14_10_19_15?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,2567937/sb,p103416,1,f,-1
Håller med dig Gunilla om att helheten blev lite konstig men dina bitar var ju jättebra!
Hoppas att du har en trevlig kväll just nu!
Kram Cecilia

Gunilla Sahlin sa...

NELLIES MAMMA - du uttrycker något som jag tror många känner igen sig i. Just att försöka slippa undan Röda Hund (mer om röda hund här:http://vittbegar.blogspot.com/2011/04/blogg-jouren-var-inte-radd-for-roda.html) är ju ett fint exempel på hur manipulativ sjukdomen är... Håller tummar och tår för ditt fortsatta tillfrisknande. Ärlighet är en viktig grundsten som du är bra på att uttrycka!

CECILIA - tack för länken! Jag hade en underbar kväll igår. Verkligen!

kramar till er båda.

Smith sa...

Nu har jag också sett östnyttreportaget och håller med om att ditt bidrag är jättebra, både sakligt och personligt men att reporterns slutsats verkar tagen från luften. Vem vill hon lura;-)

Susanne sa...

Hej, har hittat hit till din blogg för första gången! Har haft en rejäl aha-upplevelse och inser att jag ligger mellan 2 och 3 på din skala. Dessutom ser jag samma mönster hos min yngste son som är 10 år!

Vårt fredagsmys är en ända lång sockerfest - pizza, godis, dricka mm. Jag är nog fortfarande hög på socker från vår myskväll igår!

Nu är frågan hur tar jag tag i detta och vart börjar jag?

Gunilla Sahlin sa...

SUSANNE - välkommen hit! Vad roligt att du hittat bloggen. Mitt bästa tips är att du köper Bitten Jonssons bok Sockerbomben - den är toppenbra när det kommer till att försöka bedöma din egen inställning till socker. Du får också gärna köpa min bok VITT BEGÄR för att få tips och verktyg och en "bench-mark", för att avgöra din beroendestatus. Håller tummarna för dig! Gunilla