onsdag 26 oktober 2011

En suverän start på dagen

Imorse var det jag som stod för frukosten. Det blir något av en varannan-dag-rutin, beroende på vem som är klar först. Jag bjöd på äggröra och knaperstekt bacon, stekt tomathalva, keso och smör. Jag brukar spetsa äggröran med en skvätt grädde, och sedan vispa ihop det relativt hårt, så smeten blir lite "fluffig" innan den hamnar i stekpannan. Sedan skär jag några skivor ost och lägger ovanpå, innan locket läggs på. Så får det stå där och puttra tills det blir en fin yta i botten och så där gott kletigt på toppen.

Genom att grunda med en bra frukost står jag mig hela vägen till lunch. Eftersom jag äter högfettskost behöver jag inte fylla på med mellanmål, energin räcker till lunch. Samma sak mellan lunch och middag. På så sätt begränsar jag måltiderna till tre gånger om dagen och behöver inte oroa mig för när jag ska äta, vad jag ska äta, hur länge sedan jag åt sist och så vidare. Tidigare uppehöll den typen av tankar mig konstant. Hela tiden orolig för att jag ätit för lite eller för mycket. För tätt eller för sällan. Genom att ha en genomtänkt matrutin kan jag släppa det tankefängelset och lita på min plan. För att komma hit har jag gått vägen genom en matplan. Under fem månader vägde jag allt jag åt, och följde en strikt matplan som var individuellt framtagen för mig. Kostrådgivare Marielle Hjälmedala (marielle@valet.se) på Valet i Göteborg som är inriktad på sockerberoende personer hjälpte mig.

Ett starkt tips är att kontakta Marielle om du upplever att du har behov av att styra upp dina måltider. Det var en väldigt nyttig tid för mig, och jag har genom det lärt mig att se hur stor portion jag ska ta, bland mycket annat.

5 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

Fick boken igår!!!
Börjat läsa. Kanonspännande att följa din resa! En hel del känns igen, en del annat känns igen, men inte lika starkt.

kram

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTSFRUN - vad roligt! Ser fram emot en recension sen när du är klar=) Vi har alla unika upplevelser, det är det som är så häftigt. KRAM

Ulrika Funkqvist sa...

Hej Gunilla! Har sedan ganska nyligen börjat följa din blogg och kommer snart att ha din bok i min ägo för att läsa. Jag skulle vilja veta vad du känner och tycker om uttalanden som t ex Agneta Drebera vd Livsmedelsföretagen som i en debatt på TV4 bestämt hävdade att det finns ingen forskning som visar att socker är beroendeframkallade. Debatten handlande egentligen om fettskatten i Danmark. Jag har bl a läst Sockerbomben i min hjärna och tyckte den var intressant. Driver själv sedan nyligen bloggen Livsstilskonsulten om hälsa och livsstil.
Ser fram emot att läsa din bok!
Ulrika Funkqvist

Gunilla Sahlin sa...

ULRIKA - tack för dina rader. Jag är inte forskare, så det är svårt för mig att uttala mig om forskning. Min egen beprövade erfarenhet säger mig att det inte råder någon som helst tvekan om att sockerberoende existerar. Det är ett av mina syften med boken, att få ut information om hur det är att leva som sockerberoende. Ser fram emot att höra vad du tycker om boken när du läst. Vh Gunilla

Anonym sa...

Tänkte bara tipsa om att på Robert Su's senaste podcast så handlar det om sockerberoende http://www.carbohydratescankill.com/2931/72-sugar-addiction-awareness-day