tisdag 27 september 2011

Vart tog tiden vägen?

Det är mindre än tre månader kvar till jul. Och för alla oss med sockerberoende - eller kanske det ska heta kolhydratberoende, eftersom det är vad det handlar om för de flesta av oss - är julen den svåraste av svåra helger eftersom ALLT kretsar kring mat och helst sötsaker. Påsken är på god andraplats för mig, men den upplevs inte lika lång, tycker jag.

Jag brukar öppna något som kallas "Blogg-jouren" i samband med storhelgerna, ta en titt på hur det såg ut i påskas här. Årets Påsk-Blogg-Jour (19-25/4) genererade tjugo inlägg och över åttio kommentarer.

Blogg-jouren går ut på att det blir tätare inlägg här på bloggen och inläggen genomsyras av konkreta tips och reflektioner kring mat, beteende, attityd och framför allt verktyg för att klara av utmaningarna som möter. Syftet med Blogg-jouren är att vara ett extra stöd under högtider, när de av oss som har socker/sötsaker/kolhydrater som utlopp i beroendesjukdomen utsätts för drogen hårdare än vanligt. Verktyget Gemenskap är ett av de allra viktigaste för att fortsätta tillfriskna och vara abstinent (nykter). Röda hund vill isolera mig och få mig att tro att jag har kontroll själv. Om jag går med på att isolera mig, och inte dela med mig av min dagliga process är steget till ett återfall närmare än om jag omger mig med andra tillfrisknande beroende. Under högtider är lockelsen att isolera mig starkare än annars.

Mellan högtiderna kan bloggen fungera som en jour oavsett när någon behöver det. Det räcker att skicka en kommentar på ett inlägg och be om extra support. Vi är många här som gärna hjälper. Det kan vara en födelsedag, examen/student eller bröllop.

Nästa inplanerade Blogg-jour kommer till jul.

2 kommentarer:

ZtorZillen sa...

Ser fram emot att din bok kommer. Älskar din blogg! Personligen tycker jag om julen och ser inte alls den som svåraste högtiden, då det finns så mycket nyttiga alternativ (goda protein-alternativ). Värre är det med påsken då ALLT kretsar kring godis och påskmust..men det är min upplevelse. Vad fin tanke med blogg-jour!

Gunilla Sahlin sa...

ZTORILLEN - tack för din kommentar, och tack för pepp! Skönt att julen är mindre laddad för dig. Du får peppa oss andra när det blir dags, så lovar jag att peppa kring påsk =) kram G