måndag 26 september 2011

Sockerberoende = övervikt = FEL

En vanligt förekommande fördom kring sockerberoende är att alla som har problem med kolhydrater är överviktiga, tjocka eller till och med feta. Det stämmer inte.

Det är en felaktig möjlighet att avfärda sig själv eller någon annan som icke-sockerberoende just för att det inte syns på kroppen. Jag har träffat modellsmala kvinnor och slanka män med värre utlopp än jag hade när jag var som värst. (se hur illa det var genom att läsa ett av mina tidigaste inlägg 19 mars 2009). Det går alltså att lura sig själv att tro att du inte är en beroendeperson just för att du är normalviktig. Du kan till och med vara underviktig och fullkomligt utagerande sockerberoende.

Det blir dubbelt fel, eftersom omgivningen inte för sitt liv kan förstå varför en underviktig person ska tänka på vad han eller hon äter. "Du kan behöva äta upp dig lite, här har du en kaka". Jag kan bara inbilla mig hur det är för er som är underviktiga och sockerberoende på samma gång. Att bli föremål för andras dåliga samveten och påtrugande att äta sämre mat eftersom du "behöver lägga på dig". Ansvarslöst och respektlöst från omgivningen.

Hela kampen mot socker och kolhydrater blir gärna styrd av kilon, och det är inte bra. Media och hälsobranschen kopplar gärna allt till hur jag kan gå ner i vikt. Alla metoder till välmående utgår från viktminskning. Det är fattigt eftersom avsändaren inte tar ansvar för kärnan av problemet. Även om det naturligtvis är en god motivator för oss som vägt mer, att genom en väl avvägd kosthållning kunna hålla vikten i schack, så handlar det än mer om hur det ser ut på insidan. Experterna varierar men vi sätter i oss mellan 7-12 kg tillsatser per person och år. Självklart har det en påverkan på organ, immunförsvar och allmänhälsa. Lägg till det en överkonsumtion av socker som i sig ofta orsakar en överväxt av candida-svamp i magen och som i sin tur ger ytterst oönskade effekter, som ett exempel.

Det som kommer in kommer ut. Eller kanske snarare, det som kommer in måste din kropp ta hand om, på ett eller annat sätt, oavsett om kroppen är komponerad för det eller inte. Svälj taggtråd och se hur det går. Överkonsumera socker och ta reda på vad det kostar för din hälsa. Jag har kommit fram till att det inte är värt det priset.

2 kommentarer:

Bertil LInd sa...

En fråga: Är det rätt att anta att överviktiga/feta är överrepresenterade bland de som är sockerberoende?

Gunilla Sahlin sa...

BERTIL - vet inte, har inte sett forskning på det. Jag skulle tro att det inte alls är så överrepresenterat som många kanske tror. Att det dolda sockerberoendet förblir än mer dolt bland smala, slanka personer.