onsdag 14 september 2011

På gränsen

Sitter på bussen på väg till Norrtälje där jag ska föreläsa om projektledning idag. Ny klass - ska bli riktigt spännande.

Senaste perioden har varit och är intensiv. Mycket resande, många bollar i luften (som helst ska plockas ned i rätt ordning också), spännande projekt. Bara fem veckor kvar till boken är här...

Det fungerar matmässigt, men de senaste veckorna har varit något av en mer utmanande period. Kanske hör det ihop med tempot. Jag har inte återfallit till sötsaker, men jag tuggar tuggummi en del just nu. För dig som tillhör grupp 1 eller grupp 2 gällande förhållningssätt till sötsaker, så låter det antagligen ganska knäppt. Vad är det för fel på tuggummi nu då? Felet stavas xylitol, sorbitol och mannitol. Sötningsmedel. Min beroendehjärna klarar inte av att skilja på kolhydrater/socker och sötningsmedel. Den tror att den får sin drog och går igång på alla cylindrar.

Så även om det rent krasst är "bättre" att jag tuggar tuggummi än trycker i mig sötsaker, så är det faran absolut inte över på något sätt, och det "bättre" väldigt kortsiktigt. Tvärtom triggar tuggummituggandet mitt sug, så jag får djupare cravings efter kolhydrater/sötsaker nu än tidigare.

Här gäller samma verktyg för mig som vanligt - en dag, en timme i taget. Jag får äta tuggummi när jag vill, men inte idag. Jag väljer att inte göra det idag. Jag behöver inte göra det idag. Just nu jobbar jag timme för timme.

Ett annat verktyg är att sysselsätta mig med annat. Jag älskar bra musik, och några pepplåtar på morgonen kan göra stor skillnad för mig. Här kommer två pepplåtar den här morgonen, Oscar Linroos - Genom Eld och Loreen - My Heart is Refusing Me.



2 kommentarer:

Kristina sa...

Visst känns det löjligt med ett tuggummiproblem eller hur. Har varit utan tuggummi och det mesta av andra kolhydrater i en vecka = inget sug,glad,frihetskänsla i kroppen. Blir även mer aktiv när jag är totalt utan "sockerprodukter" i kroppen. Blir liksom så insnöad när jag är aktiv i mitt missbruk så att all energi går åt till det. Jag har ätit LCHF i 6 månader och ibland tycker jag att jag ska (kan) nog testa att lägga till det eller det. Bland annat fick jag för mig att dricka Light cola. Detta resulterade i ett dåligt humör och sug på allt möjligt. Det dåliga humöret beror ju till viss del att jag blir så besviken på mig själv. Vem lurar man?
Har som sagt inte riktigt insett att bl.a. tuggummi var en sådan bov. Nu tar jag mig en klunk vatten och tänker på allt kul jag ska göra efter jobbet!

Gunilla Sahlin sa...

KRISTINA - tack för ditt inlägg. Jag känner igen det "insnöade" som du beskriver, dimhjärnan. Som om jag går i en tät dimma och allt är suddigt. Cola light var en av mina absolut största triggers förut... Dödligt. Vatten är bra ! =) Kram G