lördag 17 september 2011

Osannolikt lugnt

Havet ligger alldeles blankt. Solen står högt på himlen. Det är alldeles stilla. 0.3 meter/sekund vind vid Landsort i Trosa skärgård. Glad över att vi fick möjlighet att åka båt i helgen. Det känns att jag får ladda batterierna.

Det går inte att vara på tå hela tiden. Det fungerar inte att konstant leva i skarpt läge. Ibland behöver tiden stanna upp och pulsen sjunka. Jag har ett stort behov av konstant sysselsättning och aktivering, och i landet mellan tempo och avkoppling finns ett visst mått av rastlöshet. Det tar några timmar, ibland dagar, innan jag får ner pulsen och landar. Där jag på allvar lyckas njuta av livet och pausa för att uppleva här och nu.

Antagligen är mina upplevelser inte alls ovanliga eller konstiga. Många kan säkert känna igen sig. I vår tid är det många som stressar. Men jag känner igen delar av mitt beteende gällande jobb, som liknar mitt beteende gällande mitt sockerberoende. Jobb är läskigt likt ett utlopp för mig. Jag har kommit fram till att det är det och jag behöver hantera det precis på samma sätt. Ta det på allvar. Hitta en väg i tillfrisknande.

Jag vet att det går.
Sänt via BlackBerry.

Inga kommentarer: