måndag 5 september 2011

Googletest relaterade ord

Förra gången var 1 juni i år, här kommer uppdatering gällande relaterade ord och dess virtuella förekomst:

Googlar man på:
"Sockerberoende" får man 235 000 träffar. (130 000)
"Lågkolhydratkost" ger 63 000 träffar. (65 400)
"Tolvstegsprogram" ger 4950 träffar. (9250)
"Beroendesjukdom" ger 6300 träffar. (3430)
"Vitt begär" ger 6790 träffar =) (4240)
(förra tillfällets värde inom parentes)

Intressant att se att "Sockerberoende", "Beroendesjukdom" och "Vitt begär" ökat så markant.
Däremot märkligt att både "Lågkolhydratkost" och "Tolvstegsprogram" minskat, varav det senaste riktigt tydligt. Vet inte om Google lista efter relevans och aktualitet möjligtvis. De drygt 9 000 artiklarna om "Tolvstegsprogram" som fanns i juni, borde ju finnas kvar i september.

Varför är det viktigt med många träffar? Jag tror att det tydligt hänger ihop med en ökad medvetenhet.
Om fler får information och förståelse för beroendesjukdomen och dess olika utlopp, kan ännu fler i förlängningen få hjälp i att börja tillfriskna. Skammen och tabubeläggandet kan minska och isoleringen kan brytas.

Det är en positiv utveckling.

5 kommentarer:

Matsmurfen sa...

Gunilla, du och jag får till övervägande delen helt olika resultat vid Googling... Se mitt resultat här:

"Sockerberoende" 488.000 träffar
"Lågkolhydratkost" ger 62.600 träffar
"Tolvstegsprogram" ger 12.700 träffar
"Beroendesjukdom" ger 69.200 träffar
"Vitt begär" ger 2.810.000 träfar

Kan någon annan testa också, så får vi se vem som har "rätt"? Det skiljer ju rätt mycket...

Matsmurfen sa...

Nä, men dra mig baklänges! Google skojar med oss! Nu ett par timmar senare så är ställningen så här:

"Sockerberoende" 937.000 träffar

Övriga verkar inte ha ändrat sig.

Gunilla Sahlin sa...

MATSMURFEN - ja det är verkligen märkligt. Jag lägger alla ord mellan "-tecken, alltså "Vitt Begär" och "Sockerberoende", kanske det gör någon skillnad. Söker man exempelvis på Vitt Begär fristående, så kommer google först att leta efter "Vitt" och det blir ju fler än "Vitt Begär". Det förklarar hur du fick över 2 miljoner.

*emma* sa...

Hej.
Jag kännr igen mig så mycket i det du skriver. Kan du inte kolla in hos mig och läsa inlägget "hej alla nya läsare".
Kom hgärna med en kommentar!

Emma

Gunilla Sahlin sa...

EMMA - sagt och gjort! kram G