lördag 3 september 2011

Frukost with a view

Vi åkte ut i skärgården efter jobbet igår, och vaknade till bleke och strålande sol. Efter en intensiv vecka är det skönt att ladda batterierna.

Det har varit en händelserik vecka på nyhetsfronten. Debatt om köttlobbbyns påverkan på LCHF, ny forskning som visar att vin ökar risken för bröstcancer, läkare som menar att kakor är bra för hjärtat. Bland annat.

För egen del har veckan kantats av en blandning aktiviteter. Det här blir en bra höst. Jag tar, precis som de flesta tror jag, intryck av löpsedlar och debatter. Men samtidigt har jag min egen vardag att hantera. Jag äter inte mer kött sedan jag lade om kosten, jag äter mindre portioner. Dessutom älskar jag fisk. Jag dricker inte vin, eftersom jag har alkoholistmarkörer genetiskt, så bröstcancervarningen gäller inte mig i det här avseendet. Jag kommer inte att börja äta kakor för att några läkare säger att det är bra för hjärtat. Kakor är gift för min hjärna.

Det som är bra med att kolhydrater hamnar i fokus är att medvetenheten ökar. Snart har alla en egen uppfattning, som förhoppningsvis bygger på egna erfarenheter och oberoende fakta, inte populistiska kolumnisters godtyckliga utsvävningar eller andra vinklade budskap.

Ikväll ska vi se föreställningen Ljust och fräscht, med två sköna vänner. Ser fram emot det.
Sänt via BlackBerry.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Studier som det står om i tidningarna ska man inte bry sig så om eftersom de flesta är observationsstudier. Länkar till ett föredrag av Tom Naughton
http://www.youtube.com/watch?v=exi7O1li_wA

ZtorZillen sa...

Kakor bra för hjärtat? Men herregud...vad är det för en studie som visar på det? Inte för att jag äter kakor, men tycker det låter väldigt mysko i alla fall!