söndag 14 augusti 2011

Vad är viktigt?

Om jag frågar ett antal människor om vad som är viktigast kommer jag att få lika många olika svar som personer som jag frågar. Hur jag prioriterar är personligt. Det ser olika ut i olika perioder, beroende på hur livet är just då, just nu.

Jag har tidigare skrivit om att jag är unik, du är unik. Om att det inte finns några fullkomliga mallar som går att använda generellt för vem som helst. Det hade ju varit bekvämt om det fungerade så. Att jag fick en tiopunktslista med regler att följa, och så skulle allt ordna sig. Även om jag tror att de flesta av oss faktiskt är fullt medvetna om att det inte fungerar så i praktiken, är det just när kvällstidningarna annonserar med "5 sätt att tappa 5 kg till midsommar" eller "10 tips till en bättre karriär" som fler spontantköpare väljer just den tidningen, än annars.

Men det finns ingen quick-fix. För någon handlar det om att imponera på grannarna med en fin trädgård eller snygg bil. För mig handlar det mycket om att hantera min beroendesjukdom. Min dödliga sjukdom som handlar om allt annat än dålig karaktär. Varje dag. En dag i taget.

Genom att jag fokuserar på det unika, och letar efter min uppsättning förutsättningar, så tar jag udden av olika situationer som tidigare var laddade för mig. När de jag pratade med inte höll med mig. Som inte tyckte som jag, och som inte alls var beredda att lyssna på "sanningen". Idag är jag mer avslappnad i de situationerna. Jag vet vad som är viktigt för mig. Jag vet vad jag väljer att prioritera för att leva ett liv så nära min källa som möjligt. Var och en har sina beslut att fatta.

Inga kommentarer: