tisdag 30 augusti 2011

P4 frontar med inslag om low carb high fat

Ekot har gjort undersökningar gällande de "så kallade lågkolhydrat-dieterna" och säger att "dieterna är en miljömässig katastrof och bygger på forskning som finansieras av den amerikanska köttindustrin. Det visar Ekots granskning".

Ekots reportrar Daniel Öhman och Malin Olofsson står bakom artikeln/inslaget.
De har intervjuat krögare och kockar som instämmer i trenden att fler väljer bort potatisen, riset och rotfrukterna.

Ekot utnämner LCHF som den mest populära bantningsdieten just nu och säger att "problemet med dieten är att den uppmanar till hög konsumtion av kött och feta mejeriprodukter, samt ovanjordväxta grönsaker som ofta odlas i växthus uppvärmda med fossil energi. Dieten bannlyser rotsaker och potatis som kan odlas med relativt liten miljöpåverkan. Dieten är kort sagt en stor belastning för miljön. Ekots tester och uträkningar visar att den ger upphov till dubbelt så stora utsläpp av växthusgaser som en diet baserad på Livsmedelverkets kostråd."

Ekot hänvisar också till både Andreas Eenfeldt och Annika Dahlqvist som de tvåfrämsta förespråkarna av LCHF. Att de sina böcker och populära bloggar radar de upp vetenskapliga studier som ska bevisa att deras lågkolhydratdieter är det mest effektiva sättet att gå ner i vikt.

"– Det är sanningen och folk ser också att det fungerar, säger Annika Dahlqvist.

– Det finns åtminstone elva välgjorda moderna studier, gjorda på 2000-talet, som har visat statistiskt signifikant större viktnedgång med strikt lågkolhydratkost, säger Andreas Eenfeldt. "

Tygndpunkten i reportaget är att "både Dahlqvist och Eenfeldt hävdar att LCHF till skillnad från andra dieter inte påverkats av livsmedelsindustrin. I sin bok Matrevolutionen skriver Andreas Eenfeldt att den vänder sig till dem som "kan se skillnaden mellan trovärdig vetenskap och livsmedelsindustrins reklam. Men när Ekot granskar de studier som bland andra Eenfeldt och Dahlqvist förlitar sig på, visar det sig att flera av dem är sponsrade av organisationer och företag som har ett direkt intresse i lågkolhydratkost eller ökad köttkonsumtion. Bland finansiärerna finns amerikanska nötköttsbranschen genom National Cattlemens Association, mejeriföretag som Swissmilk och organisationer som är knutna till den amerikanska bantningsgurun Robert Atkins, numera död, men vars fru driver Atkinsrörelsen vidare med storsäljande bantningsböcker, skrifter och föredrag.

– Det är klart att det påverkar trovärdigheten när det gäller vem som betalar. Den mesta medicinska forskningen är bekostad av läkemedelsföretag för att visa på att deras produkter är bra, säger Andreas Eenfeldt.

– Det är ju inte den industriella forskningen vi baserar oss på utan först och främst av våra egna erfarenheter, säger Annika Dahlqvist."

Vad ska då sägas om detta? Jag hade gärna sett att reportrarna grävt lite till. Att de inte nöjde sig vid "dieten är kort sagt en stor belastning för miljön".Det är den globaliserade exporten och industrialiserade kött/grönsaksproduktionen är en stor belastning för miljön. Men LCHF innebär inte per automatik att jag måste köpa kött från Argentina eller ovanjordgrönsaker från Afrika. Många av oss gör helt tvärt om. Jag är inte intresserad av kött som framtagits av kor som aldrig sett dagens ljus och som fått massproducerad industrisörja och antibiotika som foder. Jag vill gärna äta kött som kommer från kor som betat utomhus. Jag åker gärna till en lokal grönsaksproducent och köper ovanjordgrönsaker.

Det är en bit kvar till den lokalproducerade kedjan fungerar helt och hållet, och ibland köper även jag tomater från Holland. Men sedan jag lade om kosten och läste Mats Eric Nilssons böcker "Den hemlige kocken" och "Äkta vara", har mitt förhållningssätt till mat och hur jag inhandlar mina råvaror drastiskt förändrats. Om du inte läst böckerna, så är det ett starkt tips att göra det. Det är jobbig, men fullständigt nödvändig läsning.

Som beroendeperson är det också helt uteslutet för mig att börja äta kolhydrater för att de till största del i vår industrialiserade och globaliserade värld har mindre miljöpåverkan. Jag har en dödlig sjukdom som jag måste ta på fullaste allvar. Jag lägger hellre extra energi på att välja närproducerade och ekologiska råvaror, än ger upp kampen mot kolhydraterna. För om jag gör det kommer jag att dö.

6 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

Klok som vanligt, giller speciellt ditt sista stycke, men även det där om att köpa kött från hembygden, av djur som fått gå ute, som INTE ätit spannmål och annan industrimat/-pellets mm, som slaktas nära och inte fraktats runt halva jorden!
Du är bäst!

Smith sa...

Jag håller med Slottets lilla värld!

Cecilia sa...

Ingen sitter väl inne med hela sanningen, men jag värjer mig mot påståendet att jag skulle äta mer kött nu än innan - bara för att jag gått över till LCHF. Jag har inte lagt till något kött, bara dragit ifrån kolhydraterna! Dessutom äter jag generellt sett mindre mängd mat nu än förut eftersom jag dels blir mätt mycket snabbare på fett och proteiner, dels håller mig mätt längre och därmed inte behöver några mellanmål.

Cecilia

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTSFRUN OCH SMITH - tack!
CECILIA - tog mig friheten att citera dig i dagens inlägg. Hoppas det var ok...

Kram till er alla tre!

Anna sa...

Jag undrar själv hur miljövänligt ris är egentligen. Och sötningsmedel, och alla konstgjorda tillsatser. Man kan säkert äta jättemiljöovänlig högkolhydratskost liksom man kan äta jättemiljöovänlig lågkolhydratskost. Sen många som äter LCHF gör det ju för att de fått i sig för mycket socker från början - att äta rotfrukter till maten skulle kanske inte göra nåt om det var det ända man ätit sen barndomen. Min åsikt dock!

Gunilla Sahlin sa...

ANNA - håller med dig.