måndag 22 augusti 2011

Nätverksstrul och tankeverksamhet

Igår skickade jag ett inlägg via telefonen, som fungerar utmärkt hemma men uppenbarligen inte i Portugal. Nåväl, här kommer några rader från ett sensommarvarmt Lissabon.

Det är intensiva dagar just nu, mycket resande, långa dagar, massor av intryck, trevliga kollegor och spännande utmaningar. Igår tittade vi på ett referensevenemang inför ett projektgenomförande som händer nästa år i augusti. Vi fick med oss mängder med bra input, både med sådant som vi ska ta efter, och sådant som vi kan förbättra. Tack och lov för att det var uppehåll hela kvällen. Det hängde regn i luften och tre tusen galaklädda personer skulle äta fyrarätters utomhus på en amfiarena... Men det gick bra!

Jag hade anmält "no carbohydrates" och fick visserligen specialmat jämfört med vad de andra fick, men det kom in både ris och potatis till de olika rätterna. Det gick bra att plocka undan och jag fick till en okej middag. Däremot ingen dessert, även om chokladkakan såg tydligt inbjudande ut. Jag märker att jag är lite trött eftersom det varit långa dagar och mycket resande en period nu. Det gör också att det är lättare att fastna vid tankar på mat. Igår när jag såg chokladkakan hann jag tänka på hur det skulle smaka innan jag fattade vad som höll på att hända och kunde välja bort den tanken. När jag är trött är jag ett enklare byte för min manipulativa sida av beroendesjukdomen. Jag har inte samma naturliga försvar tankemässigt och kommer på mig själv med att sitta och drömma om sötsaker. Att drömma om sötsaker och att faktiskt äta, är ju en milsvida skillnad, men redan i tanken sätter mina biokemiska kopplingar i hjärnan igång och förbereder min kropp på hur det kommer att vara när jag väl äter. Därför är det så viktigt att få bukt på tanken innan den startat igång processen för långt.

Jag lyckas än så länge och känner mig väldigt ödmjuk inför att fortsätta ta en dag i taget. Jag kan och får äta sötsaker när jag vill, men inte idag. Jag väljer att inte göra det idag. Jag behöver inte göra det idag.

3 kommentarer:

Catherine sa...

Så sant och relevant! Då man är trött eller i obalans av olika anledningar börjar de manipulativa tankarna pocka på... Jag imponeras och inspireras av hur gott du kämpar, och stärks i min egen kamp av att veta att jag inte är ensam! Kram och hälsa underbara Portugal!

Kristina sa...

Visst är det roligt att lära känna sig själv igen!
Dina tankar har fått mig att vakna på ett annat sätt än tidigare. Jag har hittat den luriga röda hunden och honom ska jag mota bort så fort jag ens anar honom.
Kram Kristina

Gunilla Sahlin sa...

CATHERINE - tack för dina rader. Portugal hälsar tillbaka =)
KRISTINA - håller tummarna för att du lyckas mästra röda hund. Det bästa sättet är att ignorera honom, tycker jag.

kram till er båda.