onsdag 31 augusti 2011

Fulltecknad dag

Spännande möten idag, skön blandning av avstämningsmöten, ledningsgrupp och en intervju med ett månadsmagasin med anledning av boken. Hinner inte skriva ett längre inlägg men vill citera en av mina bloggläsare med anledning av gårdagens debatt kring köttindustrin och LCHF.

Cecilia: Ingen sitter väl inne med hela sanningen, men jag värjer mig mot påståendet att jag skulle äta mer kött nu än innan - bara för att jag gått över till LCHF. Jag har inte lagt till något kött, bara dragit ifrån kolhydraterna! Dessutom äter jag generellt sett mindre mängd mat nu än förut eftersom jag dels blir mätt mycket snabbare på fett och proteiner, dels håller mig mätt längre och därmed inte behöver några mellanmål."

Jag håller med till 100%, det är precis på samma sätt för mig.

6 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

Helt klart äter man mindre portioner nu än förr!
Brukar räcka att lägga upp maten på en assiett, får det inte plats är det för mycket! I allafall för mig...
Funkar för det mesta, om man inte äter "skrymmande" mat, som kycklingben eller revbensspjäll...

ZtorZillen sa...

Håller också med Cecilia!

Anonym sa...

Hej Gunilla,
vet inte om du kommer att läsa detta men jag har följt din blogg ett tag nu eftersom jag också är sockerberoende - i högsta grad. jag har ätit lchf i ca 3 månader och mått hur bra som helst fast jag fortfarande fått sockersug varje dag men jag har alltid kunnat stå emot men den senaste tiden har jag inte kunnat stå emot jag har fallit tillbaka 5 gånger och vräkt i mig socker och jag mår så fruktansvärt dåligt och blir så frustrerad. varför jag skriver just nu är för att jag föll tillbaka ikväll.. det började med en frukt idag och bara den frukten triggade igång mig rejält och gjorde så det blev en pizza till middag och en stor portion glass till efterrätt. jag mår fruktansvärt, psykiskt och inte minst fysiskt - har sprungit på toaletten fyra gånger för att min mage inte klarar av så mycket socker. jag är så frustrerad och det finns ingen som jag kan prata med som kan relatera. snälla har du några råd eller tips som hjälper en att stå emot? jag försöker säga till mig själv att jag får äta glass när jag vill men jag behöver inte äta idag och jag ska inte äta idag men ikväll funkade inte ens det. har du något annat råd till mig? jag känner mig desperat. tack för en underbar blogg som hjälper mig så otroligt mycket!

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTSFRUN - bra tips! Jag gör också ofta så. "Skrymmande" eller "skvättande" mat. =)

ZTORZILLEN - fin blogg du har!

ANONYM - tack för ditt ärliga inlägg. Mitt bästa tips direkt från hjärtat är att direkt anmäla dig till en intensivkurs för sockerberoende personer hos Bitten Jonsson. Hennes hemsida ligger nere just nu, men du kan maila henne på bitten.jonsson@bittensaddiction.com eller ringa på 0650-540600. Jag tror att nästa kurs är nu i slutet av den här månaden. Jag kan inte diagnostisera dig, men på det du beskriver så låter det som att du är i tredje gruppen - alltså beroendepersoner. I så fall kommer du inte att klara av att ta dig ur ditt beroende på egen hand, du behöver hjälp. Du har en dödlig sjukdom som du inte kan ignorera. Du kan klara att bättra dig periodvis, men inte bestående. Varför? Din hjärnas biokemi är skadad och du behöver hjälp att koppla om den.

Det låter som att du är beredd att ta din beroendesjukdom på allvar, och då är en helg hos Bitten ditt viktigaste steg mot tillfrisknande. Jag vet att det kostar pengar. Men det handlar om ditt liv. Jag vet att du kanske måste ta ledigt från jobbet, fixa barnvakt och ändra dina planer. Men desperate times call for desperate measures (desperata tider kräver desperata åtgärder).

Jag hoppas att jag inte skrämmer dig med att vara så här ärlig. Det är inte min avsikt. Det finns en väg ur ditt beroende och genom att be om hjälp så öppnar du dörren för tillfrisknande. Jag håller tummarna för dig, HÅRT.

Kram till er alla tre.

Anonym sa...

Hej igen Gunilla,
tack för ditt ärliga och uppriktiga svar. känns som en stor lättnad att ha berättat för någon som vet vad jag går igenom, någon som vet vad det handlar om. jag ska skriva till bitten. på något sätt så känns det så skönt att du har erkänt mitt beroende, fast jag aldrig har träffat dig, alla mina närstående tar det inte på allvar och kan inte förstå. och när jag såg att du skrev att ja, du är nog i den tredje gruppen så pustade jag ut och tänkte tack jag vet, det är inte dålig karaktär eller "inbillning" - jag har ett sockerberoende. punkt. tack ännu en gång gunilla! du är guld värd.

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - du är inte ensam. Det finne en genemskap att ta del av. Ditt beroende handlar inte om dålig karaktär, du har en biokemisk obalans du behöver hjälp att komma till rätta med. Bra att du mailar Bitten. Hennes hemsida fungerar nu, så du kan gå in och se när nästa kurs är i september. Kram