lördag 6 augusti 2011

Förlänger semestern

Vi tog båten ut i skärgården igår efter jobbet, och satsar på en helg på sjön. Det är härligt att försöka förlänga semestern så långt det går. Läser i senaste numret av tidningen Må Bra om tre tips att behålla semesterkänslan:

1. Stanna upp och njut av utsikten utanför bil- eller jobbfönstret där hemma på samma sätt som du njuter av utsikten när du är på nya platser. Se "din" stad, din plats, med nya ögon.
2. På resan är vi ofta modigare än hemma när det gäller att prova nya maträtter. Köp en kokbok och experimentera loss.
3. Var spontan hemma också. På semestern vågar vi testa nya upplevelser som fallskärmshopp eller bergsklättring. Varför inte vara lika våghalsig i vardagen? Skaffa en ny hobby, börja träna kampsport eller gå en kurs och lär dig ett nytt språk i höst. Källa: Fox News.

Dessutom skriver de om stress och att långvarig stress kan ge hjärnskador, enligt Netdoktor. Skrämmande.

Jag tror verkligen på att hitta avkopplingen i vardagen. Att ladda batterierna, inte enbart genom fyra raka semesterveckor på sommaren, utan genom en långhelg, en kväll eller en eftermiddag där jag fokuserar på mig själv. På välbefinnande och sinnesro. Jag var kass på det tidigare, men har de senaste åren insett värdet av att prioritera andningshålen. Jag behöver det.

Inga kommentarer: