torsdag 11 augusti 2011

Att göra det till sitt eget

Boken kommer i oktober och det börjar surras en del om det i min omgivning på olika sätt. Det är spännande att få prata med människor om beroendesjukdomen. Varje gång slår det mig att ämnet verkligen inte går att närma sig objektivt. ALLA har en egen uppfattning, egna erfarenheter om ämnet socker. Det verkar vara laddat för så många.

För mig är det väldigt viktigt att försöka kommunicera att det jag skriver i boken, och här på bloggen är mina erfarenheter. Jag är varken läkare, forskare, sjuksköterska, behandlingspedagog eller lärare i ämnet. Jag är inte expert utifrån ett akademiskt perspektiv. Jag är expert på min sjukdom utifrån min unika situation. Jag är unik. Du är unik.

Det går ganska bra att förmedla det, när jag får frågor och respons från min omgivning. Många uttrycker "för mig är det så här", eller " när jag äter socker så känns det...", eller "så är det inte alls för mig". Ämnet blir direkt personligt. Och jag tror framför allt att det är informationen om att beroendesjukdomen är en och utloppen flera, som är det som förvånar flest. Men när de tänkt tanken någon minut är det egentligen helt självklart. Det spelar ingen roll om det är alkohol, heroin eller socker. Jag måste hantera min dödliga sjukdom, varje dag.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Hejsan!
Ser verkligen fram emot din bok, den ska jag köpa direkt!
Jag tänkte bara kolla med dig om du har upplevt att suget kan komma otroligt plötsligt? Jag har kört LCHF i snart ett år men kommit av mig ett par gånger när sockersuget har satt in och så har det blivit en riktig frossarperiod, senast nu under semestern!!! Har precis hittat in på rätt väg igen och igår, tredje dagen, så tyckte jag först att allt kändes lugnt. Tog en promenad med en kollega på em och när han köpte godis konstaterade jag att det var så skönt att kunna titta på alltihop där i automaten utan att bli sugen men bara några timmar senare, precis på väg hem, så fullkomligen skrek hela kroppen efter godis, Cola och kakor och så fick min stackars käre make ta hela smällen!!! Det blev en jobbig stund i bilen och sedan gick jag in och åt två mosade ägg med en stor klick smör i och sedan kändes alltihop bättre!!!
Kändes så jobbigt när det kom så otroligt häftigt, helt okontrollerat!
Jag har fortfarande inte läst "Sockerbomben" heller men jag tror att jag ska göra det så snart som möjligt!
Tack så mycket för en jättebra och inspirerande blogg!
Kram Cecilia

Gunilla Sahlin sa...

CECILIA - tack för ditt inlägg. Ja, jag kan också få super-cravings väldigt plötsligt. Men idag har jag lättare att inte ge efter än tidigare. Hett tips att läsa Sockerbomben, och även att gå en intensivkurs för sockerberoende personer. Beroendesjukdomen är väldigt kraftfull och det krävs ordentliga verktyg för att klara av att hantera den. Tillfrisknandet är något jag får jobba med varje dag. Det handlar inte om karaktär, min hjärna har under stor del av mitt liv varit helt övertygad om att jag dör om jag inte får socker. Precis som att jag dör om jag inte äter. Eller att jag måste gå på toa ibland. Att socker var ett primärt behov. Det tar tid att koppla om biokemin i hjärnan, men det går. Håller tummarna för dig! Kramar Gunilla