torsdag 14 juli 2011

Världens bästa frukost


Äggröra, bacon, keso, smör, stekt tomat, några skivor gurka, lite nötter och hemmaodlad basilika på det. En underbar frukost. Jag slutade äta bröd för ett och ett halvt år sedan och det gick faktiskt hur bra som helst. Något som tidigare var en självklarhet för mig på frukostbordet har ersatts med andra produkter som jag mår mycket bättre av. Jag saknar inte bröd överhuvudtaget. Jag saknar inte heller cornflakes, musli, Frosties, och allt annat sockersött som tidigare var basföda för mig.
Frukost är fortfarande ett av mina viktigaste mål och jag älskar frukost. Några av mina vänner kan inte äta alls på morgonen, något som jag överhuvudtaget inte förstår. =) Vi är alla olika.

Sedan ett drygt halvår tillbaks har jag också slutat med mellanmål som standard. Tidigare åt jag frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, sen middag. Nu för tiden blir det tre lagom stora mål om dagen. Vissa dagar om jag tränar intensivt, eller jobbar en extra lång dag och mattiderna flyttas en del, då kan det vara aktuellt med ett mellanmål. Men det är häftigt att märka att kroppen klarar sig väldigt länge på en bra sammansatt måltid av fett och protein. Att äta var tredje timma för att hålla igång förbränningen behövs inte längre. Min förbränning är igång ändå, och kroppen klarar fem till sju timmar mellan målen utan problem.

Igår åt vi en väldigt god tvårätters på Fina fisken. Moules marinières till förrätt och en fantastiskt rödtunga med sommarfräsch sallad och dillsmörsås till varmrätt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag undrar en sak jag har börjat med en matplan och jag mår bra och har gått ned tre kilo. Men jag är lite sugen inte hungrig men sugen mellan målen och ibland kanske två timmar efter maten. Då jag är ganska stor så äter jag 135g protein och 35g fett tre gånger per dag plus 50g protein på kväll eller mellanmål samt 10g fett. Kan det bara vara så att det är sockersuget som spökar eller att magsäcken är lite stor hadde ätit LCHF före matplanen men då överåt jag...har lite ångest över att jag äter för lite men det gör jag väll inte? kram

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - tack för din kommentar. Hur länge har du hållit på med matplanen? Det är vanligt att de första veckorna präglas av stort sug och hunger, särskilt om du överätit mycket och magsäcken är utsträckt. Dina mängder är inte konstiga, så jag är övertygad om att de är anpassade till dina förutsättningar. Du äter med all säkerhet inte för lite. Håll ut, snart kommer kroppen att ha vant sig vid de nya mängderna och du kommer igenom barriären som du kanske upplever nu. Hejar på dig. Kram G

Anonym sa...

Jag har bara ätit en dryg vecka så det är väll nog som du säger. Tack för ditt svar känner mig lugnare nu. Jag har alltid tagit maten till som tröst och trygghet och när jag inte kan överäta så ökar ångesten lite. Men det är ju detta som jag får börja jobba med nu...
Tack

Gunilla Sahlin sa...

Då tror jag absolut att det är omställningen du känner av. Starkt tips är att köpa och läsa Bitten Jonssons "Sockerbomben" om du inte redan gjort det. Den är ett kanonverktyg under avgiftningen/tillfrisknandet.Ett annat tips är att ringa in till något tolvstegsprograms telefonmöten, eller gå på något live. Det finns möteslistor både hos OA, AA och NA att googla på nätet. Håller tummarna för dig. Kram G

Laila sa...

Hej

Vad är matplanen?

Gunilla Sahlin sa...

LAILA - läs mer om matplan här; http://vittbegar.blogspot.com/2011/05/matplan-och-vag-i-vardagen.html