tisdag 26 juli 2011

Utflykt norröver

Vi har precis landat i Övik och ska vara på utflykt till lördag. Sista veckan på semestern, men det känns faktiskt inte vemodigt.

Lite långt mellan frukost och lunch blir det idag, men till skillnad från tidigare så blir jag inte stressad över det längre. Jag vet att jag är trygg i att frukosten var stadig nog och att jag inte kommer må dåligt för att det blir någon timma extra innan nästa mål.

På Arlanda fikade vi med kaffe och te på snabbmatsavdelningen. Redan kl 10.30 var det ett antal sällskap som smällde i sig pizza och hamburgare. STORA portioner. Jag är glad över att jag inte behöver äta den typen av mat längre.

Även om mitt sockerberoende mirakulöst skulle försvinna, skulle jag ändå inte välja att äta snabbmat, och inte heller sötsaker. Idag vet jag vilken skada det gör på människokroppen, beroende eller inte.

Framme i Övik. Dags för lunch.
Sänt via BlackBerry.

5 kommentarer:

Cecilia sa...

Hej Gunilla!

Pappa har just låtit mig läsa korrektur på din bok "Vitt begär" och jag kände att jag ville skriva några rader till dig om den. Så bra den är! Jag har både skrattat och gråtit under min läsning. Du har verkligen ett fängslande språk och jag sträckläste boken på två dagar. Jag tycker att du är fantastiskt modig som delar med dig så öppet av dina erfarenheter. Förhoppningsvis är det många som kan bli hjälpta av att läsa din berättelse.

Själv måste jag erkänna att det stundtals var ganska jobbig läsning. Jag har ju börjat inse att jag själv har någon form av sockerberoende och kände igen mig i mycket av det du beskriver. Jag är som sagt just nu inne i en 12-veckorsperiod då jag skalat bort nästan allt vad kolhydrater och socker heter från min kost. När den perioden är slut tänkte jag testa att lägga till ngn lchf-efterrätt då och då, men högst en gång i veckan och helst mindre ofta än så. Lite grand bävar jag inför vad jag kommer att upptäcka, men än så länge hoppas jag att jag klarar av den nivån utan att få sug efter mer (och till sist landa på närmsta bageri för att handla en av varje sort...). Och skulle det vara så illa, ja då får jag ta itu med det då. Huvudsaken just nu är att jag kommit till insikt om att jag har ett onormalt förhållande till socker (och andra kolhydrater). Exakt hur det förhållandet ter sig, det får framtiden utvisa.

Stort lycka till med din bok Gunilla, och TACK för att du orkade skriva den!

Kram
Cecilia

Gunilla Sahlin sa...

CECILIA - äntligen respons på din kommentar. TACK för din kommentar. Din respons betyder massor. Det börjar bli nära nu. Utan insikt - inga val. Hejar på dig och håller tummarna för din resa framåt. Kram Gunilla

Cecilia sa...

Hej och välkommen hem från semestern! Tack för ditt svar och för att du håller tummarna. Det verkar som att vi båda står inför en spännande höst. Fast din är nog lite mer spännade än min. Mat-experiment i all ära, men att ge ut en bok smäller ganska mycket högre. :-) Det ska bli så kul att se vilken respons boken får! Kram Cecilia

Gunilla Sahlin sa...

Hej! Tycker inte att det går att jämföra, det är spännande för oss båda utifrån våra olika liv just nu. Hoppas du får en fin helg när det blir dags. Kram G

Cecilia sa...

Tack detsamma!
Kram C