tisdag 12 juli 2011

Livet Deluxe

Nej, jag har inte läst Jens Lapidus senaste än. Men mitt liv känns just nu Deluxe. Jag har semester. Vi har det underbart. Idag är det dags för en båttur och lunch i skärgården igen. Bad och sol och friskfaktorer.

Den här sommaren går hittills oväntat bra. Jag har inte haft ordentligt sug på flera veckor. Jag hoppas att det är en nivå ytterligare av tillfrisknande som jag upplever, samtidigt som jag är väl medveten om att bakslagen kommer med jämna mellanrum. Så fort jag sänker garden, kommer käftsmällen. Då hittar jag mig själv i situationer som jag inte trodde att jag kunde hamna i längre. Jag minns hur det var i Indien i januari i år. När jag helt plötsligt hade en fruktsallad framför mig. Som jag inte borde ha haft där.

Målet är viktigt. Om jag inte har det tydligt formulerat framför mig, kan jag gå vilse. Länge var målet att gå ner i vikt. När jag väl hade gjort det blev tillvaron skakig. Vad var målet nu? Kunde jag fira, nu när jag varit duktig och gått ner i vikt? Det enda sättet jag visste att fira på var att äta sötsaker. Orsaken till min övervikt. Jag har fått omformulera målet efter hur mina förutsättningar ser ut. Idag handlar det inte om viktnedgång längre, idag handlar det om att leva ett befriat, tillfrisknande liv där beroendesjukdomen inte äger mig längre.

Livet Deluxe.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där känner jag igen så väl. Förut när suget kom så åt jag choklad och godis men nu när jag har varit utan socker och vet skadorna så kommer suget smygande och oftast förklädd i ett fruk teller mjölk/mejerivaror sug. Röda hund tar alla chanser för att få en i sockerträsket...Bra att du tar upp detta :).

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - tack för dina rader. Röda hund är bedräglig, alltid. Må väl. Kram G