fredag 8 juli 2011

Lata dagar, fullt fokus. Extrem eller inte?


Det är underbart med semester, särskilt som vädret är fantastiskt här på ostkusten. Igår hittade vi en underbar vik på "utsidan" om Lacka med vidsträckt horisont och massor av sol. Jag känner att jag kommit ner i varv och det är härligt. Batterierna behöver laddas inför vad som kommer att bli en riktigt intensiv höst. Men jag ser fram emot det.

Under dessa lata dagar är det ibland enkelt att tänka bort min beroendesjukdom. Det smyger sig på tankar av undantagstillstånd, som om min verklighet helt plötsligt inte är sann bara för att solen skiner och det är semester. Att det skulle vara okej att äta något av de produkter som jag väljer bort på grund av att jag inte vill hamna tillbaka i mörker och skam. Jag vet att det är fel, men hela min kropp kan ibland protestera mot att jag fortsätter att konsekvent välja bort produkter med negativ påverkan.

Jag äter inte bröd, pasta, mjöl, potatis, ris, musli, cornflakes, mörk choklad, frukt, gryn, sötsaker överhuvudtaget. Jag dricker inte juice, smoothies, läsk, lightläsk. Jag tuggar numera ytterst sällan tuggummi. Jag äter med glädje fisk, skaldjur, kött, kyckling, ägg, smör, ovanjord-grönsaker. Jag äter nötter, grädde, fet yoghurt och bär med måtta.

Är jag extrem? Jag tycker inte det.
Min sjukdom, min allergi har lett mig fram på en krokig stig sedan jag valde att bli abstinent (avhålla mig från socker/sötsaker/det min hjärna uppfattar som sött) fram till beslut och insikter om vad jag väljer att äta och inte. Det är oftast ganska enkelt att välja bort frukt, eftersom jag vet att frukt startar igång sug efter godis.

Och vanan är enklare att ändra än vad jag först trodde. Tidigare trodde jag på allvar att jag skulle dö om jag inte fick min drog, socker. Idag vet jag att jag mår tusen gånger bättre utan. Jag vet att jag mår tusen gånger utan det där som jag inte äter. Nittio dagar av hundra saknar jag det inte ens. Det har definitivt inte gjort mitt liv fattigare att vara utan. Det finns så mycket gott som är nyttigt och välgörande för mig.

6 kommentarer:

Allt om viktminskning sa...

Jag har också slutat med tuggumi faktiskt! Det känns väldigt mycket bättre om man är sockerberoende :)

Anonym sa...

Det var bra skrivet du är så klok och insiktsfull :)

Slottets lilla värld sa...

Mitt i prick!
Nu när det är sommar kan jag känna att det KANSKE KANSKE är ok med EN glass EN dag... men nej, tror inte det ändå, den är inte värd det som kommer efter... så, än så länge har jag övertygat mig själv om att det är bäst att låta bli, men ibland är det attans så svårt!

Gunilla Sahlin sa...

ALLT OM... visst är det häftigt att det fungerar!
ANONYM - tack för pepp. =)
SLOTTSFRUN - håller verkligen med. Små steg framåt. Klarar jag inte en dag i taget, så tar jag en timma i taget. Håller tummarna.

Kram till er alla tre.

Hana_Caena sa...

alltid nåt att se fram emot... de där 90 av 100 dagarna...
Fortsatt lycka till Gunilla!!
Trevlig sommar!

Gunilla Sahlin sa...

Tack och tack detsamma. Kram