måndag 4 juli 2011

Jag är unik, du är unik.

Jag skrev i början av juni om att det inte finns några fullkomliga mallar. Att generella lösningar inte är applicerbara på vem som helst. Det är lätt att fångas i en trend, att sätta hoppet till nästa stora fluga, som löser alla mina problem. Särskilt om jag försökt med allt och inget fungerat. Misslyckas jag, är det ju inte mitt eget fel utan det är "metoden som inte fungerar". Det är enklare att skylla på det, än att orka gå på djupet med att försöka förstå mina egna förutsättningar och hitta min egen mall.

Vi har alla, var och en, en unik uppsättning förutsättningar som gör att just min kropp fungerar som den gör. Jag har en unik bränsleblandning som är den mest optimala just för mig. Jag har tidigare skrivit om att beroendesjukdomen inte är statisk. Och det gör det hela än mer utmanande. Det räcker inte med att jag identifierar mina förutsättningar för mig som sockerberoende och anpassar mig efter dem. De ändras. Något som fungerade bra att äta förra månden, fungerar inte alls idag. Något som jag trodde var livsnödvändigt, visar sig helt onödigt när väl vanan är bruten.

Det är en pågående process. Så länge jag har kraft och energi att inte sluta utforska, kommer jag att fortsätta tillfriskna. Den dagen jag nöjer mig och börjar stanna av i min utveckling, är risken för återfall överhängande. För en utomstående person kan det låta väl starkt, men för mig handlar det om liv eller död. Det mörker jag befann mig i när jag var aktiv i min sjukdom skulle leda till döden. Den frihet och det liv jag idag upplever, är värt allt. En dag i taget.

PS. Inatt passerade bloggen 60 000 besök.

2 kommentarer:

Catherine sa...

Så sant. Det är det som är så häftigt! Och läskigt. Och roligt! Bara det att kunna och våga lyssna på kroppen! Tack för braig blogg. Den har kommit att bli ett viktigt verktyg för mig! Kram C

Gunilla Sahlin sa...

CATHRINE - tack för din kommentar. JAg håller med, det är både häftigt och läskigt, eftersom det inte finns något facit. Tack själv, du är en friskfaktor för mig. Kram G